Berpuasa

Alhamdullilah hari ni sudah 28 Syaaban 1433H, tinggal beberapa hari lagi kita akan menyambut bulan Ramadhan yang mulia. Bagaimana dengan persiapan mental dan fizikal kita menjelangnya Ramadhan kali ini...oppss bukan persiapan untuk Hari Raya ya :). Itu kita cerita kemudian.

Saya pasti sebagai isteri dan ibu pelbagai tanggunjawab kita perlu lakukan untuk memastkan ahli keluarga kita dalam keadaan sihat dan gembira untuk menyambut Ramadhan, kita juga menggalas tugas sebagai chef di rumah , pastikan makanan yang berkhasiat dan bersih dihidangkan untuk keluarga kita.Semoga kita sekeluarga sihat untuk menjalani ibadah puasa kali ini. Kepada mereka yang mempunyai anak2 yang baru bertatih untuk berpuasa pada tahun ini, berikut antara tips yang boleh saya kongsikan

1. Beberapa hari sebelum puasa kita boleh bercerita dgn anak2 tentang kelebihan berpuasa, terangkan apa yg boleh dan apa yang tidak boleh kita lakukan semasa berpuasa. Anak2 saya sudah mula berpuasa pada umur 6 thn walaupun setengah hari tapi kita telah melatih perut mereka, menjelang umur mereka 7 tahun mereka sudah mula berpuasa penuh. Terpulang pada ibubapa waktu bila yang sesuai untuk anak2 berlatih berpuasa.

2.Ketika bersahur

   Pastikan makanan yang diberi kepada anak seimbang seperti yang disarankan dalam piramid makanan.
   Pastikan anak bersahur lewat agar tidak cepat rasa lapar dan letih

3. Ketika berbuka puasa

    Pastikan anak anda berbuka puasa dengan kurma, buah-buahan atau air
    Jangan makan terlalu banyak ketika berbuka
    Kurangkan pengambilan makanan yang berlemak, banyak rempah dan pedas

Pengambilan vitamin juga membantu semasa kita berpuasa, supaya kita lebih bertenaga dan cergas sesuai utk dewasa dan kanak-kanak.  Minuman yang menjadi kegemaran ramai semasa berpuasa ialah ESP dan performance drink.


Antara khasiat Performance Drink ialah

Membekalkan 3 jenis karbohidrat bagi tenaga dan stamina
Sesuai diambil oleh semua golongan termasuk ibu menyusu
Sesuai diambil ketika panas, berpuasa,  aktif seharian dan bersukan
Sesuai untuk anak-anak ke sekolah untuk mengelakkan hidrasi
Harga yang berbaloi dan sesuai untuk seisi keluarga



  Di akhir kata saya sekeluarga memohon maaf jika ada salah dan silap semasa menulis blog ini.  Selamat menyambut Ramadhan Al Mubarak.

Retail Price RM82.50 (Semenajung Malaysia) | RM87.50 (Sabah Sarawak)

Berminat?Sila hubungi saya di  arnisyazila@gmail.com utk sebarang pertanyaan |pesanan.Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

Labels: