Simpton Pre Monopaus

Antara simpton yang dialami oleh wanita pre monopaus ialah

1. Sentiasa berasa panas dan berpeluh pada waktu malam

2. Haid yang tidak menentu, banyak sedikit, sekejap mahupun dalam jangka yang lama

3. Sukar untuk tidur pada waktu malam

4. Emosi yang kurang stabil, kebimbangan, tekanan dan mudah marah

5. Kulit kering dan rambut mudah gugur

6. Penurunan nafsu seks

7. Kekeringan vagina

Namun begitu pre monopaus boleh dikesan oleh doktor. Anda boleh melakukan pemeriksaan tiroid dan juga pemeriksaan darah untuk menentukan tahap hormon dan ia juga boleh membantu mengesan proses pra monopaus.

Kehilangan estrogen menyebabkan perubahan ketara hubungan seksual wanita. Mereka tidak lagi tertarik kepada seks dan kurang berasa sensitif terhadap sentuhan. Kekurangan estrogen juga menyebabkan peningkatan jumlah darah yang mengalir ke dalam vagina. Peningkatan aliran ini memberi impak kepada cairan vagina dan menyebabkan ia kering dan tidak selesa ketika melakukan hubungan seks. Namun begitu tidak semua wanita mengalami masalah ini.

Aktiviti riadah, waktu tidur yang terancang, diet yang seimbang, pengambilan makanan tambahan dan menjauhkan diri dari rokok dan alkohol dipercayai dapat membantu mengurangkan simpton2 pra monopaus.

Antara vitamin yang diperlukan oleh setiap badan  wanita ialah


Menyokong sistem imun, memulihkan dan pertumbuhan tisu2, mengekalkan kesihatan gusi, membantu penyerapan zink, Ia juga popular untuk kecantikkan kerana ia merangsang kesihatan dan kecantikkan kulit melalui penghasilan kolagen.



Kelebihan Vitamin B Shaklee ialah mengurangkan tekanan emosi dan kelesuan, membantu dalam kestabilan saraf dan meningkatkan proses pemikiran, Menukarkan makanan kepada tenaga, menolong memetabolismekan karbohidrat, lemak dan protein. Mencegah barah serviks, penyakit jantung dan kecacatan spina, menggalakkan kesihatan sistem kardiovaskular yang lebih baik.


Vitamin E perlu untuk mengekalkan kesihatan dan kekuatan jantung, dinding kapilari yang sihat."Sebagai antioksida larut lemak, ia menjaga tisu-tisu pelindung berlemak yang mengelilingi organ-organ utama dan mencegah penyakit degeneratif", Ia mengandungi bahan anti penuaan yang menbantu merangsang kulit yang lembap dan lembut dengan menguatkan lapisan pelindung kulit.



Membantu mengawal dan mengatur kitaran haid, membnatu meningkatkan kesuburan, melegakan PMS (sindrom pra haid), membantu dalam menangani monopaus, menguatkan kuku dan rambut, menjadikan kulit lebih sihat dan berseri-seri, membantu menangani ekzema, melegakan simpton akibat artritis reumatoid, mengandungi vitamin E untuk menguatkan dinding arteri, menguatkan imuniti tubuh, memperlahankan proses penuaan, mengurangkan blood clot yang boleh menyebabkan serangan jantung, mengawal kencing manis dan darah tinggi, mengawal kolesterol dan untuk fungsi saraf

Labels: