Buasir

Kena buasir? Ada orang akan membuat lawak sekiranya terdengar rakan atau saudara yang terkena buasir, hakikatnya bagi mereka yang pernah terkena buasir atau sedang mengalaminya sahaja yang faham betapa sakitnya kalu kena buasir ni. Ia boleh terjadi kepada sesiapa sahaja tidak mengira umur atau jantina.

Antara faktor penyebab buasir ialah cirit birit kronik, kurangnya pengambilan makanan berserat dalam diet harian seperti sayur dan buah-buahan, duduk atau berdiri dalam jangka masa yang terlalu lama, sembelit disebabkan najis yang besar dan kering memerlukan pesakit meneran dengan kuat, berat badan berlebihan memberikan tekanan yang lebih kepada saluran darah, hamil adalah penyebab utama buasir kerana tekanan meningkat akibat rahim yang membesar.

Simptom buasir ialah rasa sakit berdenyut-denyut dan rasa gatal pada lubang dubur, pendarahan selepas dan sebelum membuang air besar dan rasa kepanasan di situ, sukar untuk membuang air besar dan rasa tidak selesa pada bahagian dubur apabila berdiri lama atau mencangkung, darah menitis dan tersembur keluar dari saluran dubur, dalam tempoh pendarahan pesakit boleh mengalami kurang darah.

Pesakit buasir perlu mengubah gaya hidup untuk sentiasa sihat, pemakanan perlu dijaga dengan kurangkan makan diluar, lebihkan fiber, banyak minum air suam dan sentiasa bersenam.

Antara supplemen Shaklee yang boleh membantu pesakit buasir ialah ostematrix, omega guard dan zinc.

 Ostematrix - Membantu untuk mengurangkan sembelit dan melancarkan pembuangan air besar serta memberi keselesaan kepada anda apabila mengalami luka dibahagian dubur

 Omega Guard - Baik untuk sendi/otot..pesakit buasir akan mengalami kesakitan akibat daripada tekanan otot dubur ke atas bengkak tersebut sehingga menyebabkan proses pembuangan air besar menjadi amat perit. Jadi Omega membantu untuk mengecutkan otot yang bengkak tersebut




Zinc Complex - Disarankan kepada pesakit buasir yang tahapnya lebih tinggi seperti keluar najis bersama darah dan membuang air besar dengan rasa yang sangat perit. Zinc Complex membantu menyembuhkan luka dibahagian dalam dubur dengan lebih cepat.


Kepada yang berminat untuk mendapatkan vitamin semulajadi sila email ke arnisyazila@gmail.com

Labels: