Tip Elak Muka Dari Jerawat

Jerawat? Tahukah anda, ada empat jenis jerawat blackhead merupakan salah satu jerawat yang berlaku disebabkan pori-pori muka terbuka. Ia berwarna hitam dan bukan kotoran sebaliknya adalah panyumbat pori yang berubah warna kerana terdedah dengan udara.

Manakala whitehead pula disebabkan oleh pori-pori tersumbat. Ia kelihatan seperti tonjolan putih kecil di bawah kulit. Ia disebabkan oleh sel-sel kulit mati dan kelenjar minyak yang berlebihan pada kulit.

Mesti u all suka picit dengan tangan kan...NO...NO kerana tangan/kuku kita mungkin mengandungi bakteria dan kemungkinan akan ada parut jerawat di muka kita.

Antara tip elak muka dari jerawat yang boleh saya syerkan di sini ialah

Pentingnya pengambilan air masak sekurang-kurangnya 3 liter sehari, kalau boleh jangan culas sebab air masak ni penting lebih banyak kita minum air masak lebih banyak toksin yang akan keluar dari badan kita dan kulit akan lebih moist serta kita akan semakin sihat.

Kurangkan  makan makanan yang bergoreng dan berminyak, seperti yang kita sedia maklum makanan di Malaysia banyak yang jenis bergoreng, kalau boleh kurangkan, tak bagus untuk kesihatan kulit, kolesterol pun akan naik jugak.

Amalan harian seperti mencuci, melembab dan menyegarkan wajah juga penting supaya kulit kita sihat dan gebu. Jika anda seorang yang memakai make up sila cuci sebersih-bersihnya make up anda terutamanya sebelum anda tidur, jika tidak di cuci ia akan menutup liang pori-pori di muka anda dan menyebabkan kulit tidak sihat.

Yang paling penting ialah amalkan supplement untuk kulit secara istiqamah, selain untuk tenaga ia juga bagus untuk kesihatan kulit. Kulit wajah akan lebih cantik, sihat dan flawless.

Supplement kecantikkan yang boleh diamalkan ialah seperti B Complex, Vitamin C, Vitamin E, ESP dan Kolagen.


Jika anda ingin mendapatkan vitamin sila email arnisyazila@gmail.com

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Labels: