Vitamin Untuk Ibu Hamil Shaklee



Tahniah.....tahniah kepada bakal ibu yang bakal mendapat cahayamata samada yang pertama atau kedua atau ketiga dan tidak mustahil cahayamata yang ketujuh atau kelapan, bagi anak pertama pasti teruja kan, saya doakan kalian semua diberi kesihatan yang baik, dipermudahkan urusan semasa mengandung dan melahirkan juga ibu dan anak selamat. Sememangnya  dalam perjalanan melahirkan khalifah dibumi Allah ada banyak cabaranya antaranya ialah loya, muntah, hilang selera makan, penat, stres, darah tinggi, kencing manis, HB rendah dan pelbagai cabaran yang akan menjadi ingatan bila kita melihat anak-anak kita membesar :)


Antara masalah yang sering dihidapi oleh ibu semasa mengandung ialah HB low (Hemoglobin rendah).
Tahukah anda bahawa paras normal hemoglobin bagi seorang wanita adalah di antara 11.5 hingga 16.5g/dl manakala bagi lelaki adalah 12.5 hingga 18.5g/dl. Jika paras hemoglobin tidak mencukupi, seseorang itu berisiko mendapat anemia. Hemoglobin tu apa bendanya? Umumnya hemoglobin ialah protein yang berfungsi membawa oksigen ke seluruh tisu badan, apabila sel darah merah yang matang dan membawa oksigen ini semakin berkurangan, maka anda akan mengalami serangan anemia. Ibu mengandung disarankan agar menjalani rutin "check up" ke klinik atau hospital seperti yang disarankan setiap bulan supaya doktor atau jururawat dapat memantau kesihatan anda.


Simptom Awal Anemia

Sentiasa letih dan lesu
Pening kepala atau pitam
Penurunan berat badan
Kadar denyutan jantung yang cepat
Lemah daya ingatan


Antara Punca Masalah HB Low 

Kekurangan zat besi, Vitamin B12, Folat dan "erythropoitein"
Kekurangan hormon : Paras hormon tiroid yang rendah
Gangguan pembentukkan sel darah merah seperti talasemia
Risiko anemia di kalangan ibu hamil
Peratusan tinggi untuk melahirkan anak pramatang


Cadangan Vitamin Untuk Ibu Hamil ialah

Vitalea 

Multivitamin yang sangat lengkap dengan zat besi. Penting untuk pembinaan sel darah supaya ibu tidak pitam dan anak membesar dengan sihat

B Complex 

Lengkap dengan biotin dan folic asid yang sangat perlu untuk pembentukkan sel darah merah yang sihat dan secara langsung membantu anak membesar dengan sihat. Ibu juga akan turut rasa lebih tenang dan mudah mengawal tekanan perasaan,

Vitamin C

Perlu untuk peningkatan sistem imun tubuh. Memandangkan ia adalah vitamin yang larut air, ia mudah musnah apabila kita berpeluh, terdedah dengan matahari dan apabila kita stress, Pengambilan vitamin C secara konsisten sangat penting,


Ostematrix

Ianya adalah kalsium, magnesium dan lengkap dengan Vitamin D. Tanpa Vitamin D yang mencukupi ia boleh mengganggu penyerapan zat kalsium itu sendiri. Ianya juga bukan hanya dari kalsium karbonat semata-mata dan ini adalah sangat bagus kerana mengurangkan risiko batu karang dan sembelit untuk ibu yang mengandung dan semasa berpantang.
Kalsium bukan hanya untuk gigi tetapi untuk pembinaan sel darah. Sebab itu apabila badan kurang kalsium, ianya akan diambil dari tulang dan ini akan memberi risiko kepada ibu yang melahirkan dan menyusukan bayi, ibu akan kekurangan kepadatan tulang dan akhirnya mendapat risiko osteoperosis iaitu kerapuhan tulang.


Energizing Soy Protein (ESP)

Protein adalah binaan asas kepada sel. Seluruh tubuh kita terbentuk dari protein. Memang benar protein boleh didapati dari ayam, daging, telur dan sumber kekacang namun sangat sukar kita nak pastikan kita boleh mendapat 9 essential asid amino yang sangat penting tetapi tidak boleh dibuat oleh badan.







Biarlah pengalaman menceritakan kebaikan mengambil vitamin Shaklee dengan konsisten semasa mengandung

Credit to Noorul Azny

Pagi tadi pergi klinik buka buku mengandung.
Alhamdullilah dalam sejarah mengandung...ini kali pertama HB cantik 12.5...dua kali mengandung sebelum ni HB antara 9-11 ja. Dah lama tak alami alahan langsung..pening sikit-sikit tu ada la masa awal-awal aritu tapi sekarang memang dah sihat walafiat...makan memang berselera (mengandung sebelum ni lepas bulan yang ke 4 baru ada selera makan)

Yang lagi best kandungan dah nak masuk 4 bulan tapi berat tak banyak beza pun dari sebelum mengandung (sebelum 44.5 - sekarang 44.7)

Wow best sangat ...Nak tau apa rahsianya??

Of coz la set hamil Shaklee.


Anda boleh dapatkan kesemua vitamin untuk ibu hamil dengan menghubungi saya email : arnisyazila@gmail.com.

Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit






Labels: