Menu Berbuka Puasa - Kangkung Goreng Belacan


Hmm baca menu je dah terliur kan, apatah lagi menikmati kangkung goreng belacan yang sedap dimakan masa panas-panas tu dengan nasi. Jom kita tengok resepi kangkung goreng belacan yang sering diorder jika ke kedai tomyam :)




Gambar ihsan Google


Bahan-bahan ( untuk 3 - 4 orang makan)


1 ikat kangkung

6 ulas bawang merah

2 ulas bawang putih

10 biji cili api

1 inci belacan

2 sudu besar ikan bilis

Sedikit air

Secubit garam


Cara-cara memasak


Tumbuh bawang merah, bawang putih, belacan dan cili api serta ikan bilis sehingga lumat

Panaskan minyak, tumis bahan-bahan sehingga naik bau

Masukkan sedikit air dan kangkung

Masukkan garam secukup rasa dan tunggu hingga kangkung layu sedikit, matikan api dan boleh dihidangkan.


Bagi mereka yang tak suka dengan belacan, sayur kangkung juga boleh ditumis sahaja atau kangkung masak ikan masin, nak buat untuk lauk bersahur pun boleh menambah selera makan, juga boleh dimakan dengan bubur nasi. Issh sedapnya.


Bagi penggemar kangkung, menurut data Food Nutrition Knoji, kangkung mengandungi zat besi, kalsium dan riboflavin, antioksidan dan karotenoid. Penelitian yang dilakukan di India menunjukkan bahawa dan batang kangkung mempunyai sifat melawan dan menghancurkan sel kanser.


Penelitian lain juga dilakukan pada tahun 2005 menunjukkan pengambilan kangkung dapat mengurangkan penyerapan glukosa, sehingga baik untuk penghidap diabetes. 


Akan tetapi jika anda bukan penggemar kangkung dan mencari sesuatu untuk mencegah kanser atau diabetes, saya cadangkan anda mengambil sesudu Vivix Shaklee pada setiap hari. Vivix juga dikenali sebagai tonik ajaib yang banyak membantu mereka yang mengalami masalah kesihatan.





Untuk makluman pada bulan ini Shaklee menawarkan pembelian 6 botol vivix dan anda mendapat 1 botol percuma yang berharga RM4++ bukan itu sahaja anda boleh dapat keahlian percuma dan bonus ya serta sebotol Vitalea percuma lagi.


Segera hubungi saya, SID Shaklee anda


Email : arnisyazila@gmail.com
Whatsapp/Telegram/SMS : 010-2995619

Labels: