Tekanan Darah Tinggi Semasa Hamil





Tekanan darah tinggi atau Hipertensi semasa mengandung memerlukan pemerhatian dan rawatan yang rapi. Wanita hamil berisiko tinggi mengalami Pra-eklampsia atau Eklampsia (sawan) yang boleh menyebabkan  kerosakan otak dan buah pinggang, masalah pendarahan dan kemudaratan kepada janin yang belum lahir.


Bagi mereka yang mempunyai ibu, yang juga mengalami penyakit tekanan darah tinggi pasti risau jika semasa mengandung atau tidak mengandung anda juga mengalami penyakit tekanan darah tinggi, yang mana mungkin mengancam anda dan bayi. Umum mengatakan penyakit darah tinggi adalah penyakit yang diwarisi atau penyakit genetik. Tapi adakah cara untuk kita mengelak dari mengalami tekanan darah tinggi?


Untuk makluman semua, penyakit tekanan darah tinggi boleh disebabkan oleh faktor genetik tetapi ia sangat dipengaruhi oleh 2 faktor utama iaitu gaya hidup  dan pemakanan. Kedua-dua faktor ini sering menjadi punca kepada masalah tekanan darah tinggi yang dialami oleh sebahagian besar penduduk dunia. Dan sayangnya tekanan darah tinggi juga dialami oleh mereka yang masih muda.


Apa yang kita perlu lakukan ialah membuat perubahan gaya hidup dan pemakanan seperti mengamalkan senaman ringan secara berkala, berhenti merokok, mengawal tekanan dan mendapatkan rehat yang secukupnya yang mana boleh membantu mengawal tekanan darah.


Ubahlah gaya pemakanan kita seperti mengambil lebih  banyak serat, sayur-sayuran dan buah-buahan, minum banyak air masak sekurang-kurangnya 8 gelas sehari, mengambil suplemen atau vitamin, kurangkan pengambilan makanan yang berlemak, daging merah dan makanan laut serta elakkan makan makanan yang berat di tengah malam dan juga makanan segera.


Selain dari mengamalkan gaya hidup dan pemakanan yang sihat, pemeriksaan kesihatan menyeluruh perlu  dilakukan secara berkala setiap 6 atau 12 bulan. Terutamanya apabila anda mencecah umur 35 tahun ke atas. Pemeriksaan kesihatan sangat mustahak untuk mengetahui tahap kesihatan diri kita.


Bagi mereka yang ingin mengambil vitamin untuk mengurangkan tekanan darah tinggi, saya galakkan anda untuk mengambil vitamin yang semulajadi seperti Vitamin Shaklee. Antaranya ialah Omega Guard dan Ostematrix, saya akan kongsikan khasiat kedua-dua produk tersebut kepada mereka yang mengalami tekanan darah tinggi.


Omega Guard Shaklee


Omega adalah asid lemak, asid lemak tidak boleh dihasilkan oleh tubuh badan sebaliknya perlu diambil melalui pemakanan seharian. Omega Guard shaklee terdiri daripada 7 asid lemak Omega-3 semualajadi iaitu EPA (Eicosa pentaenoic Acid) DHA (Docosa Hexaenoic Acid), ALA dan lain-lain. 


Fungsi utama Omega Guard Shaklee ialah

Mencegah penyakit salur darah dan strok
DHA dan EPA boleh menentang thrombosis
Menurunkan tekanan darah tinggi
Melincirkna salur darah dan membantu peredaran darah yang lancar
Membantu mengekalkan tekanan darah yang normal
Mengelak ketegangan leher atau sakit kepala
Merendahkan kolesterol
Menghindar pembekuan darah di dalam badan
Mengawal masalah obesiti
Mengurangkan risiko penyakit jantung


Ostematrix Shaklee




Ostematrix Shaklee mengandungi Kalsium, Magnesium, Vitamin D, Zinc, Cooper, Manganes dan Boron. Lengkap dengan keperluan badan kita. Kalsium, Magnesium dan Vitamin D saling memerlukan antara satu sama lain.


Kalsium dan Magnesium akan saling membantu dalam penyerapannya. Fungsi dan proses mineral tersebut bekerja secara berlawanan (antagonistik). Magnesium terdapat di dalam sel (intraselular) sedangkan kalsium banyak terdapat di luar sel (ekstraselular).


Fungsi utama Ostematrix Shaklee ialah


Membantu meringankan stress
Mengimbangi tekanan darah
Memelihara denyutan jantung
Impuls saraf, penenang saraf
Menggalakkan tidur yang lena
Memperbaiki jantung berdebar
Depresi
Mood swing
Sakit kepala atau migrain


Kesihatan diri kita adalah tanggungjawab kita sendiri bukan orang lain. Badan yang sihat pastinya mendatangkan kehidupan yang lebih ceria. Anda sayang diri anda dan bayi yang anda kandung? Bertindaklah dengan segera, jangan fikir lama sangat. Hubungi saya untuk maklumat lanjut.


Email : arnisyazila@gmail.com
Whatsapp/Telegram/SMS : 010-2995619

Labels: ,