Kenapa Saya Kena Caeserian Dan Puncanya



Apabila doktor menyatakan kita kena caeserian, perasaan risau, takut dan bimbang semua ada, betul tak? Itu perasaan buat mereka yang pertama kali kena caeserian, kalau dah kali yang kedua atau ketiga kita serah diri je la, as long as bayi kita selamat dilahirkan. Bercakap berdasarkan pengalaman sendiri.






Kenapa Saya Kena Caeserian Dan Puncanya

Sesetengan kehamilan memerlukan wanita melahirkan bayi secara Caeserian. Mengapa perlunya prosedur kelahiran secara pembedahan?


Seperti yang saya nyatakan di atas kebanyakkan wanita hamil akan berasa gerun apabila dikhabarkan perlu melahirkan bayi secara pembedahan Caeserian. Jika diberi plihan mereka lebih rela memilih proses kelahiran secara normal. Saya akan kongsikan lebih lanjut keadaan yang menyebabkan pembedahan Caeserian dilakukan terhadap wanita hamil.


Pembedahan Caeserian atau turut dikenali sebagai C-Section adalah prosedur pembedahan yang dilakukan apabila proses kelahiran melalui faraj tidak dapat dilakukan, tidak selamat dan kesihatan ibu dan bayi berada dalam risiko.

Melalui prosedur ini, bayi akan dilahirkan melalui pembedahan yang dilakukan di bahagian abdomen. Tujuan utama doktor mengambil keputusan untuk melakukan pembedahan Caeserian ialah untuk menyelamatkan nyawa kandungan dan ibu sendiri.

Pembedahan merupakan jalan yang paling selamat untuk ibu yang menghadapi komplikasi waktu melahirkan berbanding bersalin secara normal.


Keadaaan Yang Memerlukan Caeserian

1. Ibu tidak berupaya untuk bersalin secara normal. Faktor ini adalah punca yang sering berlaku. Dianggarkan satu daripada tiga kes Caeserian yang dijalankan adalah disebabkan oleh proses bersalin terlalu lambat atau berhenti sama sekali. Punca masalah ini berlaku adalah seperti kontraksi uterus tidak berlaku dengan baik dan tidak mampu mengembangkan bahagian serviks atau kepala bayi terlalu besar. Masalah ini dikenali sebagai cephalopevis disproportion (CPD) iaitu keadaan tulang rangka pelvis ibu yang sempit. Dengan yang demikian, pembedahan adalah keadaan kelahiran yang lebih selamat.


2. Degupan jantung bayi tidak normal ketika bersalin. Ini berkemungkinan menunjukkan bayi tidak menerima bekalan oksigen mencukupi kerana uri menjadi mampat atau plasenta tidak berfungsi dengan baik. Sehubungan itu, rentak degupan jantung yang tidak normal ini juga boleh berlaku walaupun bayi tidak mengalami sebarang masalah.


3. Ibu mengalami masalah kesihatan seperti diabetes, penyakit jantung, penyakit paru-paru atau tekanan darah tinggi. Biasanya ibu akan diberikan induksi untuk bersalin lebih awal. Namun, kadangkala induksi awal ini menyebabkan kegagalan serviks mengembang sehingga ibu perlu menjalani pembedahan,

 4. Bayi dalam keadaan songsang atau melintang. Jika dipaksa untuk bersalin dalam keadaan songsang, uri mungkin keluar terlebih dahulu dan ini akan menyebabkan bekalan oksigen bayi terputus. Kepala bayi juga mungkin terperangkap dalam saluran peranakan walaupun bahagian badan lain dapat keluar dengan mudah.


5. Kandungan kembar dua atau tiga. Namun, dalam sesetengah kes, ada ibu yang bersalin secara normal tetapi semuanya bergantung pada kedudukan, berat bayi dan usia kandungan. Sehubungan itu, kajian menunjukkan kembar kedua yang dilahirkan secara normal berhadapan dengan risiko kematian akibat komplikasi ketika bersalin.


6. Tali pusat terlilit pada leher atau badan bayi. Dalam pada itu, tali pusat bayi juga berkemungkinan terbelit di antara kepala bayi dan tulang pelvik ibu.


7. Ibu pernah melahirkan anak secara pembedahan Caeserian dalam kelahiran yang lalu. Walaupun ibu berpeluang untuk melahirkan bayi secara normal. Namun faktor ini tetap diambil kira oleh doktor. Ini kerana ada segelintir wanita tidak berupaya untuk melahirkan bayinya secara normal. Maka ibu perlu menjalani pembedahan. Faktor yang memungkinkan pembedahan Caeserian dilakukan termasuklah jenis pemotongan rahim yang dilakukan sewaktu kelahiran yang lalu.


8. Bayi mengalami masalah perkembangan seperti kecacatan tulang belakang (myelomeningocele) atau otak (hydrocephalus)


9. Ibu belum menunjukkan tanda mahu bersalin walaupun sudah melepasi tarikh yang dijangkakan.

10. Melindungi bayi  daripada jangkitan virus seperti herpes simpleks yang biasanya menjangkiti mulut, mata dan kemaluan bayi.

11. Plasenta tertanggal daripada dinding rahim sebelum bayi dilahirkan (abruption placenta)


12. Plasenta previa (plasenta di bawah). Dalam keadaan ini, plasenta munkin menutup dinding rahim sehingga menghalang bayi daripada keluar melalui serviks.


13. Air ketuban berkurangan


Artikel di kongsi dari SINI


Bila dah melahirkan anak secara Caeserian, penting untuk uolls menjaga pemakanan bagi luka cepat sembuh.


Uolls boleh klik sini Menu Berpantang Ibu Caeserian dan Elak Sembelit

Selain itu pemakanan Vitamin juga membantu uolls cepat sembuh dari luka pembedahan dan memberi tenaga semasa dalam pantang boleh klik sini Ibu Berpantang Caeserian Perlu Mengambil Shaklee.


Semoga perkongsian memberi manfaat kepada bakal-bakal ibu semua.

Labels: