Zinc Membantu Mereka Yang Mengalami Masalah Kesuburan


Sebelum saya bercerita tentang kelebihan Zinc membantu mereka yang mengalami masalah kesuburan. Kita perlu tahu apakah itu kesuburan. Kesuburan adalah keupayaan sepasang suami isteri untuk mendapatkan zuriat. Kesuburan bukan hanya bergantung kepada keupayaan wanita semata-mata malah turut dipengaruhi keupayaan lelaki atau suami. Menurut kajian, hampir 30% masalah kesuburan berpunca daripada lelaki.


Jika sudah setahun anda mendirikan rumahtangga dan mencuba untuk mendapatkan zuriat namun masih tidak menunjukkan sebarang tanda untuk hamil bermakna salah seorang atau kedua-dua pasangan mempunyai masalah ketidaksuburan. Kebanyakan masalah ketidaksuburan adalah kerana

Genetik

Masalah ovulasi
Masalah pada rahim dan saluran peranakan
Masalah pada sperma
Ketidakseimbangan hormon
Obesiti

Masalah ketidaksuburan ini perlu dikenal pasti dengan beberapa pemeriksaan seperti

Pemeriksaan darah
Pemeriksaan air mani suami
Pemeriksaan salur peranakan
Imbasan ultrabunyi untuk wanita

Fizikal

Menjaga kebersihan dan kesihatan tubuh badan, persekitaran dan alam sekitar.

Mental

Mengawal stres dan ketegangan yang melibatkan aspek ketenangan jiwa, perasaan dan fikiran.


Apa yang perlu anda lakukan?

Bersukan dan bersenam

Bersenamlah atau bersukan sekurang-kurangnya tiga kali sehari selama 30 minit. Elakkan penggunaan hormon atau steroid yang boleh mengganggu kualiti sperma. Bagi wanita yang mengalami penurunan berat badan yang mendadak juga boleh mempengaruhi tahap kesuburan.


Stres

Setiap orang mengalami stres. Apa yang perlu dilakukan ialah mengawal stres agar tidak membebankan diri. Stres yang tidak terkawal boleh mempengaruhi menstruasi dan mengganggu tidur yang berkualiti.


Pemakanan

Amalkan pemakanan yang seimbang. Elakkan makanan yang diproses atau makanan segera. Jika boleh amalkan makanan yang berasaskan organik lebih baik.


Bagaimana Zinc Membantu Mereka Yang Mengalami Masalah Kesuburan

1. Masalah Jerawat

Kajian telah menunjukkan Zinc berkesan untuk menyembuhkan jerawat. Ia lebih baik dari penggunaan antibiotik.

2. Ekzema

Ekzema atau ectopic dermatitis antaranya disebabkan oleh kekurangan Zinc dalam badan

3. Menyeimbangkan Hormon

Zinc mengawal selia jumlah testeron di dalam badan

4. Kesihatan Kulit

Zinc berkait rapat dengan sintesis kolagen yang membantu dalam menormalkan jumlah minyak kulit dan mengekalkan kulit yang sihat

5. Peyembuhan Luka

Kekurangan Zinc menyebabkan lambat penyembuhan luka. Badan manusia mempunyai beberapa enzim yang bergantung pada Zinc yang menggalakkan sintesis kolagen yang seterusnya membantu dalam penyembuhan luka.


6. Gangguan Prostat

Zinc sangat penting dalam menangani gangguan prostat. Kekurangan Zinc menyebabkan pembesaran kalenjar prostat dan menjadikannya terdedah kepada kanser. Ia adalah dinasihatkan untuk mengambil 15mg Zinc setiap hari, di bawah pemerhatian rapi perubatan apabila mengalami masalah prostat.

7. Menurunkan Berat Badan

Zinc memainkan peranan utama dalam penurunan berat badan dan mengawal selera makan.

8. Kehamilan

Ia adalah penting penting untuk pembaikan dan fungsi DNA. Ia diperlukan untuk pertumbuhan cepat sel-sel dan membangunkan unsur-unsur utama sel semasa kehamilan


9. Kesuburan Dan Pembiakan

Bagi lelaki, Zinc membantu dalam spermatogenesis dan pembangunan organ-organ seks. Sementara dikalangan wanita, ia membantu dalam semua fasa pembiakan termasuk peringkat kelahiran dan penyusuan.

10. Fungsi Biologi

Zinc memainkan peranan dalam banyak fungsi biologi seperti pembiakan, kawalan penyakit kencing manis, tahap stres, rintangan imun, bau dan rasa, pertumbuhan fizikal, selera makan dan penghadaman.

11. Mengawal Jangkitan

Zinc membantu dalam melindungi daripada gangguan berjangkit dan jangkitan kulat termasuk paru-paru dan konjunktivitis

12. Antioksidan

Zinc bertindak sebagai antioksidan dan pada dasarnya terlibat dalam beberapa tindakbalas biokimia yang tegas, yang termasuk sintesis protein, fungsi enzim dan metabolisma karbohidrat,

13. Enzim

Zinc merupakan komponen beberapa enzim yang membantu dalam pertumbuhan sel, sintesis protein, tahap hormon, DNA, mengawal selia transkripsi gen, metabolisma tenaga dan lain-lain faedah kesihatan yang berkaitan dengan Zinc.


14. Kelesuan Kronik

Orang yang mengalami keletihan yang kronik dicadangkan untuk mengambil makanan yang kaya dengan Zinc

15. Botak

Botak menyebabkan kehilangan rambut bagi kanak-kanak dan orang dewasa, Pemulihan yang disyorkan oleh doktor kepada orang yang mengidapinya ialah dengan pengambilan diet yang kaya dengan kandungan Zinc. Suplemen yang kaya dengan Zinc akan membantu mencegah keguguran rambut

16. Kemerosotan Tulang

Ia adalah penyakit apabila tulang menjadi lemah dan rapuh. Zinc adalah komponen hydroxyapatite iaitu garam dan membuat matriks tulang yang kuat dan keras. Oleh sebab ini, kandungan Zinc perlu ditambah dalam pelan diet untuk mengelakkan kehilangan tulang.


17. Rabun Malam

Pengambilan kira-kira 150 - 450mg Zinc akan memperbaiki penglihatan. Jadi, adalah sentiasa dicadangkan untuk mengambil makanan seperti daging lembu, kambing, tiram, ketam kerana ia kaya dengan kandungan Zinc dan akan memperbaiki penglihatan mata.




Bagi anda yang mengalami masalah di atas, sila lah ya beli Zinc bulan Januari ini beli 3 botol anda dapat PERCUMA 1 botol.


Labels: