Bahaya Virus Zika Semasa Hamil Dan Cara Mengelakkannya




Baru-baru ini kita telah dikejutkan dengan Virus Zika dan yang lebih membimbangkan ia memberi kesan kepada wanita hamil yang dijangkiti virus tersebut. Saya akan kongsikan dengan lebih lanjut tentang Virus Zika.


Apa Itu Zika


Jangkitan zika ialah penyakit yang disebabkan oleh virus Zika. Virus ini dibawa oleh nyamuk Aedes, iaitu nyamuk yang juga menyebarkan penyakit denggi dan chikungunya. Penyakit ini dinamakan zika sempena hutan zika di Uganda di mana penyakit ini mula dikesan ditempat itu.


Badan kesihatan Dunia (WHO) telah mengesahkan kaitan di antara zika dalam kehamilan dengan mikrosefali (keadaan dimana bayi dilahirkan dengan kepala yang lebih kecil berbanding normal dan otak yang tidak sempurna perkembangannya). Walaubagaimanapun, tidak semua wanita hamil yang menghidap zika akan melahirkan bayi dengan mikrosefali.




Di Brazil iaitu negara yang sedang mengalami penyebaran penyakit ini, wanita-wanita yang menghidap zika dan mereka yang tinggal di kawasan di mana terdapat banyak kes zika berlaku sedang dipantau rapi oleh doktor-doktor. Imbasan ultrasound digunakan untuk memantau saiz kepada bayi sepanjang kehamilan.


Apakah simptom-simptom Zika?

Zika boleh mengambil sehingga 12 hari untuk muncul selepas seseorang itu terkena gigitan. Bintik-bintik merah pada badan, yang boleh menyebabkan kegatalan teruk, adalah ciri-ciri utama penyakit ini. Simptom-simptom ini adalah

Demam yang ringan
Konjunktivitis
Sakit kepala
Sakit-sakit otot
Bengkak
Sakit Sendi

Simptom-simptom ini berlangsung selama dua hingga tujuh hari. Jika anda sedang hamil dan kelihatan bintik-bintik merah pada badan, segeralah berjumpa dengan doktor. Ujian darah akan memberitahu samada anda dijangkiti zika atau penyakit lain.


Rawatan Sekiranya DiJangkiti Virus  Zika?

1. Tiada vaksin atau ubat yang dapat merawat atau mengelakkan diri jangkitan virus Zika

2. Banyakkan berehat

3. Minum air dengan banyak untuk kekalkan hidrasi

4. Tingkatkan imunisasi diri


Langkah Pencegahan Melindungi Diri Daripada Zika

Kaedah pencegahan yang utama ialah dengan menghapuskan nyamuk dan tempat-tempat pembiakannya. Nyamuk bertelur dalam air yang bertakung. Pastikan kawasan rumah bebas daripada air bertakung, tumbuh-tumbuhan yang mereput dan pasu-pasu bunga lama.

Gunakan penghalau serangga (mosquito repellent)

Tutup seluruh badan dengan memakai baju berlengan panjang

Sumber : Babycenter

Berdoalah agar ibu dan bayi dalam kandungan sihat, sentiasa selamat dalam lindungan Allah.


Sekiranya anda inginkan mosquito repellant yang SEMULAJADI, SELAMAT DAN BERKESAN, anda boleh dapatkan Herbal Blend yang bebas paraben. Harganya hanya RM27.50




Tingkatkan imun sistem anda dengan Nutriferon Shaklee.




Testimoni pesakit Denggi

2 minggu lepas saya disahkan menghidap demam denggi

Betapa sakitnya badan ... 8 botol normal saline dimasukkan ke dalam badan sehari. Sehingga "bengkak" badan ini.

Memang tiada ubat. Jadi suami saya bekalkan Nutriferon dan Performance Drink. Selain itu saya sentiasa dibekalkan dengan sup ketam setiap hari. 2 sachet sehari Nutriferon tu sakit ambil. Alhamdullilah bacaan paltlet darah naik dari 97 kepada 177 selepas 5 hari warded.

Sehingga doktor tulis dalam laporannya "impressed" dan saya discharge pada hari kelima.

Bersyukur pada Ilahi .. Tiada denggi berdarah.. Cuma kes saya terpencil. Denggi "attack" hati.. Jadi sekarang saya banyakkan minum air Performance Drink..


Sekiranya anda ingin dapatkan Nutriferon dan Herbal Blend sila hubungi saya 010-2995619 dengan segera.

Labels: