Tip Dan Cara Untuk Elakkan Keputihan Berterusan



Keputihan adalah suatu keadaan yang tidak selesa kepada wanita. Hampir semua wanita akan mengalaminya dan ianya menjadi lebih teruk lagi jika keputihan ini menimbulkan bau sehingga anda terpaksa menukar pantyliner dengan kerap.





Keputihan adalah suatu keadaan dimana cairan atau lendir yang keluar daripada liang faraj (vagina) selain daripada darah haid yang dialami oleh wanita. Keputihan boleh menjadi cairan tanpa warna atau boleh berwarna kekuning-kuningan dan kehijauan. Sesetengah cairan ini adalah normal dan ianya boleh disebabkan oleh jangkitan kuman.


Bagaimana Keputihan Berlaku?

Bahagian alat sulit wanita sangat sensitif kepada perubahan persekitaran terutama keasidan dan kealkalian. Perubahan ini disebabkan oleh  jangkitan kuman seperti bakteria, virus dan kulat, penggunaan produk pembersih atau persekitaran yang tidak bersih. Keadaan ini mengundang kepada ketidakselesaan, gatal dan pengeluaran keputihan yang tidak normal serta berbau.


Tip Dan Cara Untuk Elakkan Keputihan Berterusan


1. Elakkan penggunaan sabun atau menyapu gel pembersih pada alat kelamin kerana ini mungkin menyebabkan kekeringan, radang kulit dan gatal. Sesetengah wanita sensitif dan alah pada pewangi dalam buih sabun.


2. Pemakaian pakaian dalam jenis sintetik yang terlalu ketat akan menambahkan lagi masalah keputihan. Ini kerana fabrik jenis ini akan menyebabkan kulit berpeluh, tiada peredaran udara pada kulit dan akhirnya menggalakkan kuman membiak. Sebaiknya pakai pakaian dalam jenis kapas dan tukar setiap hari dan lebih kerap pada hari mengalami keputihan.


3. Bagi wanita yang mengalami masalah keputihan yang serius, biasanya rawatan diberikan mengikut jenis kuman pada cairan vagina. Selepas itu doktor akan memberikan antibiotik bagi mengawalnya. Namun begitu seelok-eloknya  wanita yang mengalami masalah keputihan dinasihatkan supaya berjumpa doktor untuk mendapatkan pengesahan samada ia berpenyakit atau tidak, supaya rawatan dapat diberikan sebelum penyakit melarat.


4. Pasangan suami isteri pula digalakkan membersihkan alat kelamin dengan air sebelum dan selepas hubungan seks untuk kebersihan yang optimum, begitu juga selepas membuang air kecil dan besar.


5. Amalan "douching" iaitu memasukkan jari atau pancuran ke dalam faraj dengan tujuan membersihkan  bahagian dalam faraj adalah tidak baik dan boleh menyebabkan punca keputihan. Ini kerana perbuatan ini akan menyingkirkan  sejenis bakteria baik  iaitu lactobacilli dari faraj disamping mendedahkan faraj dan bahagian luar kemaluan kepada bahan kimia yang boleh mengakibatkan masalah kulit.

Sumber : Majalah Rapi

Macam mana nak kenal pasti keputihan yang tidak normal?

Ianya adalah cairan yang berwarna coklat, , hijau atau kuning dan mengeluarkan bau  yang kurang menyenangkan. Beberapa jenis kuman  yang boleh menyebabkan masalah keputihan ialah  haemophilus, vaginalis,  staphylococus, escheeerrrichia coli dan diptheroids.


Tip Rawat Keputihan Dengan Set Keputihan Shaklee






Alfalfa Complex

Mencuci hati, darah dan usus - Alfalfa adalah makanan yang sangat beralkali yang boleh mengembalikan kenormalan badan yang berasid, menghilangkan toksin dari badan, membersihkan hati, kolon, darah dan mencantikkan kulit dan otot.

Melawan alahan - Memperbaiki keadaan kulit dan hidung sensitif, kurap, bau badan dan ulat air dengan berkesan.

Baik untuk perubahan patologi di dalam usus dan perut - Memperbaiki masalah saluran penghadaman seperti kembung, hyperacidity, ulser gastrik, haptitis dan sembelit.


Garlic Complex

Antibiotik semulajadi untuk mempertingkatkan sistem imun tubuh, menghalang penyakit berjangkit seperti selsema, kulat, kuman, virus dan yis candida

Menghalang alergi - hidung sensitif, sinus, alergi, asma, selsema dan hepatitis.

Mempertingkatkan sistem penghadaman - kembung perut, gastrik, ketidakhadaman, malah mampu menentang bakteria H.pylori dan menghalang ulser gastrik.

Menstabilkan glukos di dalam tubuh

Menurunkan kolesterol

Menurunkan darah tinggi

Detokfikasi


Gla Complex

Mengeluarkan virus, meningkatkan stamina

Menstabilkan hormon dengan mengawal selia estrogen dan testosteron

Meningkatkan sistem imun tubuh

Mengurangkan inflamasi kulit, ekzema, alergi, kegatalan, kulit kering, kurap, tinea, memperbaiki bintik penuaan.

Meringankan sakit dan bengkak yang terjadi dari rheumatisma dan arthritis.

Menghalang komplikasi diabetes dengan merendahkan gula darah, berkesan untuk diabetes semasa hamil dan usia tua. Meringankan kebas dan kesakitak disebabkan oleh gula darah yang tinggi.


Bagi anda yang sedang mengalami keputihan dan rimas dengan keadaan diri anda. Sila hubungi saya dengan segera 010-2995619.