Saya Menyesal Minum Soya Shaklee - ESP Shaklee




Kalaulah saya tahu kebaikan ESP Shaklee atau soya Shaklee ni dah lama saya minum sejak 15 tahun lepas. Menyesal sungguh terlambat kenal ESP ni, yang memang kenal sejak azali berkaitan kacang soya ni ialah tempe, tauhu, tauhufa ....


Siapa yang perlukan ESP? Kalau kita Google kebiasaannya ialah ibu-ibu yang menyusu perlukan ESP sebagai milk booster katanya. Sebenarnya ESP ni semua orang perlukannya, dari kanak-kanak hingga orang tua. Betul memang macam-macam konttroversi tentang soya yang sering diperkatakan ada yang kata

- dikatakan ia penyebab kanser
- dikatakan penyebab masalah alergik
- dikatakan penyebab masalah kulit
- dikatakan penyebab lelaki mandul


Tapi ... pernah tak atau kita sedar tak bila masyarakat yang mengamalkan soya beratus tahun tiada masalah kesihatan (malah mereka lebih sihat dari masyarakat tempat lain) Dah...  timbul pula teori baru - mereka ni makan soya yang ditapai (fermented soy). Soya yang ditapai dikatakan tidak bahaya macam soya yang ditapai.


Untuk makluman terdapat beberapa kajian dilakukan ke atas soya samada yang ditapai atau tidak ke atas bekas pesakit kanser dan orang sihat juga.

Kesimpulan dari kajian yang dilakukan

- Tiada beza samada soya ditapai atau tidak ditapai

- Produk soya tidak menjadi faktor bekas pesakit kanser mendapat semula kansernya atau orang sihat mendapat kanser.

- Orang-orang Jepun (pemakan soya tegar) mereka sihat-sihat je takde pula yang mandul. Bagaimana pula dengan orang Jawa yang mana tempe menu wajib, ramai je anak-anak mereka.

- Kebanyakan kajian ke atas bahaya isoflavones (phyroestrogen dalam soya) dilakukan ke atas isoflavones secara isolated, bukan dilakukan ke atas kacang soya.


Walaubagaimanapun pengambilan sesuatu makanan jangan berlebihan, baik soya atau apa-apa makanan, kita mesti ambil dalam kadar yang sederhana, tidak berlebihan. Dekat tong ESP tu pun ada tulis pengambilan harian bukannya kena terus minum 1 tong. Terlebih makan nasi pun membawa kesan tak elok kepada kesihatan kita.

Bagi anda yang tak tau lagi ESP Shaklee ni dibuat daripada kacang soya non-GMO (soya-soya sekarang ni kebanyakannya GMO). ESP Shaklee diproses tanpa menggunakan alkohol, asid, alkali mahupun suhu tinggi. Untuk ekstrak protein daripada produk, banyak yang guna alkohol tapi Shaklee tidak. Kacang soya ni diproses dengan air sahaja. Sebab itu bila kita nak bancuh ESP, jangan bancuh dengan air panas supaya protein dia terjaga.

Zaman sekarang banyak tanaman yang dah diubahsuai secara genetik. Antara contoh yang paling mudah ialah kacuk bunga biar nampak lagi cantik atau buah rasanya lebih sedap.

Antara produk popular yang dah diubahsuai secara genetik (GMO) ialah buah jambu batu, tembikai dan anggur yang tiada biji. Begitu juga dengan soya. Produk-produk lain dipasaran banyak dah diubah secara genetik. Genetik mereka diubah supaya kurang risiko diserang penyakit, supaya hasilnya lebih banyak dan sedap dimakan.

Risiko menggunakan produk-produk GMO ini ialah unsur makanan yang dimakan dah bukan yang semulajadi lagi dah, struktur yang berbeza dan terdedah lepada racun pestisid, menyebabkan alergi/kanser. Tapi ESP Shaklee dibuat daripada soya bukan GMO aka asli, Setiap satu tin ESP diproses daripada 30kg soya.


Semakin usia kita meningkat, kita perlukan protein untuk jaga otot kita. Otot yang lemah menyebabkan metabolisma menurun ... Akibatnya? Badan kita senang naik !!! ALAMAK !! Maknanya maka kita kena amalkan minum ESP untuk jaga otot terutamanya diri sendiri, pasangan mahupun ibubapa kita.


Nak tau tak, protein-protein lain dipasaran, terutamanya kalau yang dipanaskan, ia bukan sahaja mengurangkan kandungan protein, ia menyebabkan protein itu menjadi rosak dan tidak dapat dicerna dengan baik oleh tubuh badan kita, Bila kita tidak dapat cerna protein dengan baik maka macam-macam masalah kesihatan yang datang seperti alergi, ekzema dan lain-lain.


Sempena promo ESP ni beli 6 percuma 1, belilah untuk keluarga kita. Jimat pun jimat. Tak rugi pun kita melabur untuk kesihatan kita.




Saya Menyesal Minum Soya Shaklee - ESP Shaklee 

Kalaulah tau macam ni punya banyak khasiat dan manfaat ESP Shaklee, saya dah minum sejak 15 tahun lepas lagi.

Awet Muda

Asid amino penting untuk membina otot, kuku, rambut, darah, organ dan kulit. Pengambilan yang kerap adalah kunci kepada awet muda

Baik Untuk Hormon

Kacang soya adalah satu-satunya tumbuhan yang kaya dengan isoflavones, fungsinya bersamaan dengan hormon wanita. Ia membantu merendahkan paras kolesterol, mencegah risiko osteoparosis dan sakit jantung

Kulit Remaja

Meransang pembentukan semula kulit dan otot, mengurangkan kedutan, agen anti penuaan, mengembalikan radian kulit dan kepejalan otot, percepat sembuhan luka dan mengurangkan kesan parut.

Pembekal Tenaga

Membekal tenaga dengan segera dan meningkatkan sistem imun, maka ia baik untuk kekal bertenaga, mencegah migrain, insomnia dan tekanan

Membaiki Pigmentasi

Membaiki masalah rambut seperti beruban dan rambut gugur, membaiki masalah pigmentasi, kedutan dan kesan tua.

Membaiki Memori

Meningkatkan kualiti memori, vitaliti, dorongan seksual dan ransangan (masalah kedinginan untuk bersama pasangan.


Sempena Hari Wanita hari ni, setiap pembelian ESP ada sesuatu yang menarik untuk anda.





These statementa have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure or prevent any disease.

Labels: