Tip Merawat Sakit Tapak Kaki Dan Sakit Tumit


Pernah tak bila kita bangun je dari tidur sebaik sahaja kaki mencecah lantai ...aduh sakitnya bisa sungguh rasanya dah terhincut-hincut berjalan dan ianya bukan sahaja berlaku pada waktu pagi sahaja bahkan berlarutan apabila berdiri terlalu lama. Sebelum kita rawat kita tengok dulu punca-puncanya.


Kenapa Tapak Kaki Atau Tumit Jadi Sakit?

Sakit tapak kaki atau sakit tumit ini boleh jadi disebabkan oleh urat pada tapak atau tumit kaki (planta fascial) menjadi radang (inflammed) atau dalam bahasa perubatannya "Plantar Fascilitis". Ianya terjadi apabila kita menggunakan tapak kaki secara berlebihan dan menyebabkan Plantar Fascia menjadi tegang.





Antara faktor-faktor yang menyebabkan Plantar Fascia dan Heel Spurs terjadi disebabkan kerana


- Anda berkerja di tempat yang memerlukan anda berdiri dengan lama

- Senaman yang berlebihan

- Radang sendi (arthritis) yang berdekatan dengan Plantar Fascia

- Kencing manis senang merosakkan Plantar Fascia

- Memakai kasut yang tidak sesuai smeasa senaman atau berjalan. Ia membuatkan berat badan tidak tersebar dengan sama rata di bahagian kaki.

- Bentuk tapak kaki yang datar (flat foot), tapak kaki terlampau melengkung atau gaya berjalan yang tidak normal boleh membuatkan Plantar Fascia menjadi tegang.


Apakah rawatan yang sesuai untuk mengurangkan sakit tapak kaki dan tumit?


- Sebaiknya hindarkan berdiri atau berjalan di dalam tempoh yang lama tanpa sebab

- Rehatkan kaki sebanyak mungkin

- Duduk jika ada peluang

- Sebaik sahaja bangun dari tidur, sebelum mula berjalan, tegangkan tapak kaki 15-20 saat untuk 3 atau 4 kali. Aktiviti ini dilakukan untuk mengurangkan rasa sakit apabila mula berjalan.

- Meletakkan bungkusan ais dengan kain di tempat yang sakit  selama 15 - 20 minit untuk 3 atau 4 kali sehari atau selepas aktiviti yang boleh meredakan kesakitan dan radang akibat Plantar Fascia.

- Atau boleh menggunakan penyolong tapak kaki di dalam kasut untuk menghindarkan Plantar Fascia menjadi tegang sewaktu berlari atau berjalan.

- Berenang atau berbasikal boleh menggantikan senaman jogging



Bagaimana Vitamin Shaklee Omega Guard Boleh Membantu Mengurangkan Kesakitan Sakit Tapak Kaki?



Omega Guard Bantu Sakit Tumit


Hubungi saya untuk maklumat lanjut 010-2995619

Promosi Keahlian Shaklee Percuma


Labels: