Mengapa Bayi Baru Lahir Berbau Wangi - Shaklee Shah Alam


Selalu kan kita dengar, wanginya bau baby, sedapnya bau dia, rindunya nak bau baby. Nak tau kenapa baby wangi?

Bayi yang baru lahir bukan sahaja comel dan menawan tapi juga memiliki bau wangi yang sangat enak sehingga kita ingin selalu berada di sisinya. Menurut pakar, salah satu faktor ialah yang membuat wangi bayi baru lahir sangat enak adalah kerana cecair amniotik atau air ketuban.


Selain cairan ketuban, vernix caseosa zat berwarna putih yang sering menempel di kulit bayi saat mereka lahir juga meninggalkan bau yang khas pada kulit dan rambut.

Dalam sebuah penelitian tahun 2013 diketahui, wangi bayi ini memliki manfaat dalam meningkatkan hubungan antara ibu dan bayi. Aroma khas itu akan membuat kawasan tertentu pada otak ibu menjadi aktif. Hal ini dapat membuat seorang ibu baru lebih bersemangat mendampingi bayinya.




Bagi wanita hamil yang ingin mendapatkan keperluan vitamin yang mencukupi semasa mengandung, saya cadangkan pengambilan set mengandung Shaklee. 




Protein (Energy Soy Protein)

Ianya sangat penting untuk membina dan memperbaharui sel-sel tisu, hormon dan enzim di dalam tubuh. Sangat diperlukan oleh wanita yang hamil dan menyusukan anak, penting untuk pembentukan kuku, rambut dan kulit. ESP juga memberikan ibu tenaga dimana bagi mereka yang mengalami morning sickness yang agak teruk. Ia juga memelihara dan mengelakkan janin menjadi cacat. Selain itu protein juga membantu membekalkan asid amino yang bertindak membentuk otot dan organ  bayi. Keperluan protein sewaktu mengandung perlulah mencukupi bagi membantu pertumbuhan plasenta, uterus, penghasilan susu dan untuk membantu aliran darah ibu yang bertambah. Keperluan protein ini semakin penting ketika kehamilan memasuki trimester ke 3.


Multivitamin (Vita-lea)

Mengandungi 12 vitamin dan 7 galian dan ianya lengkap dengan iron formula. Iron formula penting bagi ibu yang mengandung dan menyusukan anak. Kekurangan iron boleh membuatkan si ibu lemah, mudah nak pitam atau pengsan, HB rendah dan sentiasa kelihatan pucat lesi.


B Complex

Lengkap dengan 8B iaitu keperluan tubuh yang sempurna ke atas vitamin B. Suplemen B Complex Shaklee mengandungi Folic Asid, Biotin yang sangat penting untuk pembentukan darah dan kestabilan hormon. Vitamin B dikatakan sangat penting untuk pembentukan tulang tengkorak anak di dalam kandungan.


Vitamin C (Sustained Release Vita-C) 

Sebiji vitamin C Shaklee bersamaan 7 setengah biji oren dan memenuhi keperluan Vitamin C minima tubuh kita iaitu 500mg. Ia sangat unik kerana tidak mempunyai pewarna malah pengawet tambahan. Ianya untuk sustained release dan akan digunakan secara beransur-ansur mengikut keperluan badan kita.


Omega 3 (Omega Guard)

Ianya sangat penting dalam membantu pembentukan otak bayi dari peringkat awal pembentukan. Mengandungi DHA yang sangat penting untuk otak. Ianya juga membantu memecahkan lemak di dalam tubuh kita, Jadi ia membantu ibu mengawal berat badan ketika mengandung.


Kalsium (Ostematrix)

Kalsium sangat penting untuk pembinaan sel dan pembentukan tulang bayi. Tidak mengandungi lemak berbanding ibu yang hanya bergantung dengan produk tenusu. Kalsium penting untuk darah membeku dengan sempurna, membaiki rangsangan urat saraf, mengelakkan kekejangan otot, sakit pinggang, lenguh-lenguh dan kebas kaki/tangan terutama bagi ibu mengandung serta kalsium juga penting menstabilkan denyutan jantung dan tekanan darah tinggi.


Ke semua vitamin ini boleh di teruskan makan semasa berpantang. Jika uolls ada kekangan dengan budget kita boleh bincang dan saya akan cadangkan set yang sesuai dengan budget uolls.

Hubungi saya whatsapp/Telegram/SMS : 010-2995619

Labels: