Kenal Pasti Haid Tidak Normal - Period Tidak Teratur


Bila period kita tidak normal , kita mesti rasa risau kan. Mulalah kita rasa murung dan kurang keyakinan diri dan lebih membimbangkan sedang menghitung hari untuk mendirikan rumahtangga takut tidak dapat melahirkan zuriat. Pelbagai  petua sudah dicuba agar kitaran haid kembali normal.





Mengapa Wanita Mengalami Masalah Haid Tidak Normal

Kitaran menstruasi dikawal olej otak, kalenjar pituitari, ovari dan rahim. Jika sistem ini terganggu ia menyebabkan kitaran haid menjadi tidak teratur, berhenti berpanjangan dan senggugut.


Gangguan kitaran haid itu biasanya terjadi kerana perubahan fisiologi dan ketidakstabilan hormon semasa awal remaja iaitu satu hingga dua tahun selepas haid pertama dan apabila menghampiri menopaus (boleh berlaku dalam masa 10 tahun sebelum menopaus).


Sindrom Polisistic Ovarian - sindrom yang berlaku kepada ovari adalah keadaan yang paling kerap menyebabkan gangguan hormon dan haid kepada wanita berumur antara 20 hingga 30an. Sindrom ini berkait dengan obesiti, hormon lelaki yang tinggi menyebabkan tumbuh bulu roma yang berlebihan di muka, bdana, kaki dan berjerawat.


Masalah senggugut boleh disebabkan oleh endometriosis atau radang pelvik. Endometriosis adalah satu keadaan yang boleh memberi masalah kepada rahim dan ovari. Ia boleh menyebabkan sista ovari, rahim bengkak, rahim terbalik, tube falopio tidak normal atau tersumbat. Antara simtom endemetriosis adalah menstruasi tidak teratur, banyak atau berpanjangan, sakit perut yang kronik, sakit semasa hubungan kelamin dan kurang subur.


Bagaimana Vivix Shaklee Boleh Membantu?





Vivix ni sangat membantu wanita. Khususnya masalah dalaman termasuk proses haid.

Ia antioxidan yang menstabilkan hormon wanita. Mengurangkan tekanan oksidasi dalam badan yang selalu menyumbang masalah hormon. 

Kalau amalkan selalu, kalau ikut dos cuma satu sudu kecil sehari sahaja, InshaaAllah masalah hormon lama-lama akan selesai.


Labels: