Vitamin Untuk Motivasi Diri , Vitamin Untuk Yang Selalu Stress






Perasaan down, rasa kurang motivasi , kejap kejap lapar, asyik mengantuk je, kurang fokus, asyik rasa nak marah je tu puncanya ada sesuatu yang kurang dalam badan kita.


Situasi ini berkait rapat dengan kekurangan aktiviti neurotrasmitter dalam otak kita. Neurotrasmitter maksudnya ialah pindahan maklumat antara sel-sel dalam otak. Penting bagi kita menjaga neurotrasmitter supaya ianya seimbang.


Bagi mengekalkan atau kita sentiasa berada dalam keadaan bermotivasi, sentiasa bersemangat dan dapat memberi tumpuan, maka otak kita memerlukan nutrien seperti asid amino, vitamin, mineral dan nutrien lain untuk keseimbangan.

Bagaimana kita nak dapatkan sumber asid amino, vitamin yang lengkap untuk otak kita? Rangkaian vitamin Shaklee menawarkan vitamin yang lengkap untuk otak kita.






ESP Shaklee (Protein)

Protein membina neuron dan neurotrasmitter. ESP juga ada asid amino yang menjaga neuron dan saraf kita supaya sentiasa peka.

Lecithin

Mengandungi phosphatidylcholine iaitu precursor untuk penghasilan salah satu jenis neurotrasmitter iaitu acetylcholine. Ia membantu perpindahan neurotrasmitter dengan lebih cekap dan berkesan.

Omega Guard

Mengandungi kandungan DHA & EPA yang bagus untuk meningkatkan fungsi otak dan juga mengurangkan risiko otak mengecut.

Performance Drink

Melancarkan pemindahan neurotrasmitter dari satu sinaps ke sinaps yang lain.

B Complex

Menjaga kesihatan neurotrasmitter dan mengandungi asid folik yang juga berfungsi meningkatkan daya ingatan. Selain itu ia juga mengandungi

Vitamin B6 membantu meningkatkan serotonin dalam otak yang boleh mengatasi masalah kemurungan.

Vitamin B12 menghasilkan sel darah merah yang baru, mengawal transmisi saraf dan mensistesis DNA.

Kesimpulannya jika kita rasa asyik mood swing je, Kak Arni galakkan pengambilan vitamin seperti yang dicadangkan. Keseimbangan rohani dan mental memang penting lebih-lebih lagi dalam situasi ekonomi sekarang. Selain dari makan vitamin, amalkan sekurang-kurangnya baca 1 muka surat Al Quran setiap hari agar diri kita lebih kuat.

Labels: