Tanda Tanda Anda Mengalami Penyakit Vertigo


Pernah dengar penyakit Vertigo? Biasa yang kita dengar penyakit darah tinggi, kencing manis, gout, jantung. Mungkin ramai yang mengalaminya cuma tidak pasti kenapa dan bagaimana boleh terjadi.


Apa Itu Vertigo

Vertigo ni seumpama anda melayang-layang seperti tidak berpijak di bumi yang nyata. rasa seperti pening kepala, sekeliling berputar yang menyebabkan rasa tidak seimbang, nak jatuh atau pitam.




Penyebab Vertigo Berlaku

Penyakit ini berpunca daripada gangguan kepada sistem keseimbangan badan kita. Secara umumnya keseimbangan tuhub manusia dikendalikan oleh otak. Apabila otak menerima maklumat, ia akan memproses maklumat dan menghantar mesej kepada tubuh untuk digerakkan. 


Sistem keseimbangan kita bertumpu di bahagian mata dan kedua-dua bahagian telinga. Vertigo akan menyerang jika terdapat gangguan pada bahagian  dalam telinga dan juga penglihatan.



Masalah Telinga - radangan, jangkitan atau mendapan serta pembentukan kalsium di saluran semisirkular yang boleh menyebabkan masalah dalam sistem vestibular. Sistem vestibular ini meliputi telingan dan sistem saraf yang mengawal keseimbangan.


Tanda Tanda Anda Mengalami Vertigo


Merasakan diri berpusing-pusing atau bergoyang

Merasakan hilang keseimbangan. Ianya boleh berlaku dalam beberapa saat, minit atau jam. Ianya datang dan pergi.

Menjadi sangat sensitif pada cahaya, bunyi serta merasa sakit kepala.

Merasakan penglihatan bertindih

Merasakan kesukaran untuk bernafas dan berpeluh

Merasakan pergerakan jantung yang cepat

Mempunyai masalah untuk menelan dan bercakap serta merasa lemah

Sebaiknya dapatkan rawatan dan pengesahan dari doktor pakar telinga, hidung dan tekak (ENT)


Faktor Pencetus Vertigo

Terdapat beberapa faktor penyebab Vertigo, secara umumnya ia disebabkan oleh gangguan sistem peredaran darag dan keadaan tubuh yang tidak mampu menjaga keseimbangan.


Antara faktor penyebab Vertigo ialah

Pengambilan makanan harian yang tidak sihat (makanan yang tinggi kelesterol, tinggi kandungan gula dan lemak)

Mengalami perubahan tekanan darah, migrain, kekurangan waktu tidur.

Mengalami gangguan fungsi otak akibat kurangnya pengaliran darah menuju otak. Apbila oksigen tidak cukup untuk diangkut ke seleuruh tubuh. Mengakibatkan sisten pembuluh darah dan saraf terganggu.

Mengalami radang dan jangkitan telinga  oleh bakteria hingga menyebabkan gangguan kepekatan cairan pada organ telinga. Mengakibatkan tubuh tidak dapat keseimbangan.

Apabila terdapat gangguan saraf di sekitar mata, ini juga menyebabkan sistem keseimbangan tubuh badan terganggu.

Mabuk darat atau mabuk laut juga salah satu punca yang boleh mengganggu keseimbangan badan.

Bagi kes yang lebih serius seperti gangguan neurologi yang disebabkan oleh sklerosis, tumor otak atau tumor yang yang menyerang saraf. Sebaiknya perlu berjumpa doktor dengan segera.


Menghadapi Serangan Vertigo

Pengalaman diri sendiri yang pernah mengalami vertigo, Kak Arni akan berehat dulu, cari tempat yang selesa pejamkan mata untuk beberapa ketika sehingga reda. 

Bila bangun jangan terus bangkit dengan pantas kena slow and steady.

Jika rasa masih tak balance/tak seimbang kena baring semula dan pejamkan mata sebentar.

Jika simptom beterusan selama beberapa lama sebaiknya berjumpa doktor.


Tip Mencegah Vertigo Dari Berulang


Sebaiknya kita mencegah dari awal. Terutama jaga pemakanan harian kita, selain itu boleh amalkan Vivix Shaklee secara konsisten. Berikut adalah testimoni dari mereka yang kesihatan semakin pulih selepas mengambil Vivix.




Fungsi Vivix Shaklee ialah memulihkan kesihatan tubuh hingga ke peringkat sel. Hasil ujian makmal telah menunjukkan ramuan utama dalam Vivix melindungi dan membaikpulih sel-sel DNA.


Ramuan utama dalam Vivix melindungi tubuh dari tindakbalas keradangan yang berpunca dari pemakanan yang tidak sihat yang menyebabkan tubuh menjadi semakin tua dari usia sebenar.


Hasil dari ujian klinikal menunjukkan tindakbalas Vivix yang melambatkan pembentukan protein AGE yang merosakkan sel-sel badan

Vivix juga membantu  mempertingkatkan fungsi otak.


Aktiviti bersenam seperti berjalan pantas, jogging, zumba selama 30 minit setiap hari membantu menghindari vertigo malahan ia menyihatkan jantung dan paru-paru dan  juga melancarkan peredaran darah.


Selain itu stress juga menyumbangkan kepada masalah vertigo, uruskanlah stress kita. Apabila kita stress, peningkatan hormon kortisol dalam darah sehingga menyumbat dan mengganggu peredaran darah. Pengambilan Vivix secara konsisten boleh melindungi , membaiki sel dan mencegah tubuh kita dari diserang radikal bebas penyebab kanser. 


Jangan ambil ringan dengan simptom yang kita alami, mungkin itu adalah petunjuk dengan apa yang berlaku dalam badan kita. Mencegah adalah lebih baik dari berubat.


Hubungi Kak Arni untuk tempahan vitamin dan maklumat lanjut


Labels: