10 Menu Sahur Yang Ringkas Dan Mudah Di Sediakan


Apa khabar semua hari ini? Semasa entri ini ditulis kita akan menyambut Ramadhan dalam sehari sahaja lagi.


Bagaimana persiapan kita menyambut Ramadhan, Kak Arni pasti para ibu sedang menyiapkan bekalan makanan untuk sahur dan berbuka, terutama ibu-ibu yang bekerja. Seperti yang kita sedia maklum setiap tahun sepanjang Ramadhan jalan akan sesak menjelang waktu petang terutama 2 minggu pertama puasa.


Setiba di rumah kita pasti sibuk menyediakan hidangan untuk berbuka dan dalam masa yang sama melayan anak-anak. Waktu malam pula dah ada kerja rumah menunggu. Waktu pagi dah sibuk menyediakan pula makanan untuk bersahur.


Memandangkan kita akan mula puasa pada hari Sabtu, ianya adalah waktu yang sesuai untuk kita menyediakan bahan-bahan mentah supaya mudah dimasak terutamanya waktu sahur. Walau ringkas ianya lebih mudah jika kita dah ada bahan-bahan seperti berikut.


Bawang merah dan putih yang sudah dikupas/dikisar
Ikan bilis yang dah di bersihkan perutnya
Telur ayam
Ayam yang dah siap dipotong dibahagikan mengikut hari
Ikan yang dah siap disiang dibahagikan mengikut hari
Sayur yang dah siap dipotong
Telur asin


Tambahan terutama waktu kecemasan

Serunding
Sambal hitam
Sambal bilis
Sardin
Roti

Paling penting BERAS dan minyak masak ada.


10 Menu Sahur Yang Mudah Dan Ringkas  


Bagi yang inginkan hidangan yang lebih ringkas dan mudah disediakan. Kita boleh buat minuman yang sedap dengan ESP, Cinch dan buah-buahan, minuman ini mengenyangkan, menyegarkan dan memberi tenaga untuk badan kita.














Nampak sedap dan menyelerakan, betul ke betul :) Cinch ada 3 perisa yang rasanya memang boombastic ada cafe late, chocolate dan vanilla.




Bagi yang ada anak-anak kecil baru belajar berpuasa, Kak Arni memang sangat rekomen set ini. Performance Drink, ESP dan Mealshakes manakala yang Cinch Tea tambahan untuk ibu ayah.

Menu sahur yang lain yang boleh kita follow KLIK.

Elakkan makanan pedas, bersantan semasa bersahur bagi menjaga perut kita. Berhati-hati juga semasa membeli juadah berbuka puasa di pasar Ramadhan.


 Selamat Menyambut Ramadhan Al Mubarak, bulan yang penuh keberkatan.

Labels: ,