Stress Punca Sukar Menimang Cahayamata


Ramai dikalangan kita yang mengalami masalah stress samada ditempat kerja, rumah dan disekeliling kita. Stress jangan dibiarkan ia boleh mengundang pelbagai penyakit bagi mereka yang sukar untuk mendapat cahayamata, stress mungkin salah satu puncanya.


Tekanan yang tinggi dan berpanjangan akan menyebabkan hormon seperti Adrenalin, Kortisol dan Catecholamines dirember ke dalam darah.


Hormon tersebut akan mengganggu pengeluaran hormon Gonadotrophin Releasing (GnRh) yang berfungsi untuk merembeskan hormon Follicle Stimulating (FSH) dan hormon Luteinising (LH) yang merangsang ovari dan testis untuk mengeluarkan hormon estrogen dan androgen.


Kedua-dua hormon ini penting untuk fungsi sistem reproduktif yang baik. Ketidakseimbangan hormon tersebut boleh mengganggu ovulasi dan keghairahan seseorang. Mereka yang mengalami tekanan tinggi sering kali keletihan dan mempunyai gaya hidup yang tidak sihat.


Terdapat juga punca-punca lain seperti saluran peranakan tersumbat atau masalah sperma yang menjadi penyumbang kepada kekangan untuk menimang cahayamata. Wanita yang mengalami kesukaran untuk hamil perlulah berjumpa doktor untuk mengenal pasti masalah sebaik-baiknya suami isteri berjumpa doktor.


Kesan stress adalah berlainan bagi setiap individu. Terdapat sesetengah wanita yang mengalami masalah kitaran haid yang tidak normal atau teratur atau kurang nafsu untuk bersama.


Suplemen Shaklee Ikhtiar Untuk Hamil. 

GLA - Untuk stabilkan kitaran haid dan hormon, juga untuk hasilkan ovum yang sihat.


Alfalfa - Untuk mengatasi masalah keputihan yang boleh menyebabkan jangkitan kuman, ia juga punca  penyebab susah lekat. Alfalfa juga bertindak sebagai kacip Fatimah semasa bersama.


Vitalea - Ia multivitamin lengkap untuk memastikan badan kita cukup keperluan nutrisi dan bersedia untuk hamil.


B Complex - Mengandungi folic asid untuk perkembangan awal baby. B complex juga bertindak sebagai anti stress.


ESP - Untuk menguatkan otot rahim. Kadangkala ada yang lekat tetapi tidak kuta dan gugur semula sebagai haid. ESP bantu untuk perlekatan lebih kuat.


Vitamin E - Untuk kekerapan penghasilan air mani bagi suami


Vitalea juga penting untuk suami kerana ia mengandungi Zinc untuk banyakkan sperm count dan menghasilkan sperm yang lebih sihat dan aktif.


Selain vitamin yang disenaraikan , Vivix juga membantu mereka yang mengalami masalah kesuburan. Boleh klik VIVIX Untuk Kesuburan




Boleh hubungi kak Arni untuk consultation dan guide cara pemakanan suplemen yang betul.

Labels: