Supleman Untuk Thyroid - Hypothroid atau Hyperthiroid


Thyroid ...  mungkin ada yang pernah dengar dan mungkin ada yang tak tahu tentang penyakit ni.





Thyroid ialah organ yang terletak di leher manusia. Fungsinya ialah mengeluarkan hormon.


Antara hormon yang terpenting ialah T3 (triidothyronine) dan T4 (thyroxine). Hormon-hormon ini mengawal metabolisma (pengeluaran tenaga manusia).


Sel-sel thyroid adalah satu-satunya sel dalam badan yang boleh menyerap iodin yang diambil dalam pemakanan kita. Iodin ini akan bergabung dengan asid amino tyrosine yang kemudiannya alan ditukar menjadi T3 dan T4.


Dalam keadaan normal, peratus pengeluaran T4 adalah 80% manakala T3 15%. Baki 5% adalah hormon-hormon lain seperti T2 dan sebagainya.


T3 dan T4 membantu sel menukar oksigen dan kalori kepada tenaga. T3 adalah lebih aktif daripada T4. T4 yang tidak aktif akan ditukar kepada T3 oleh enzim 5-deiodinase yang ada di dalam hati dan buah pinggang. Proses ini berlaku di organ-organ lain seperti hypothalamus yang berada di bahagian otak kita.


Hormon-hormon lain yang berkaitan dengan fungsi thyroid ialah TRH dan TSH . Hormon-hormon ini membentuk satu sistem yang kompleks.


TRH dikeluarkan oleh hypothalamus, ia menyebabkan pitutuiri mengelaurkan TSH. TSH pula akan menyebabkan thyroid mengeluarkan T3 dan T4. Mana-mana yang mencacatkan salah satu proses ini akan menyebabkan berlakunya masalah thyroid.


Siapakah yang berisiko mendapat penyakit Thyroid



Mempunyai sejarah keluarga (Genetik)
Mengidap sakit pituitari atau endokrin yang lain
Usia lebih dari 60 tahun, boleh juga berlaku pada orang yang lebih muda lewat 30-an
Orang yang kuat merokok.

Penyakit tiroid boleh membawa maut jika tidak dirawati apatah lagi kepada ibu mengandung dan anak di dalam kandungan iaitu boleh menyebabkan keguguran, kelahiran pra matang, janin kecil atau kecacatan mental. Justeru rawatilah segera.


Jenis Penyakit Thyroid

Terdapat 2 jenis penyakit Thyroid yang utama

1. Hyperthyroidism


Hormon tiroid T3 dan T4 didapati lebih tinggi daripada orang biasa.


Tanda-tanda mereka yang mengidap Hyperthyroidism

Bengkak di leher
Degupan jantung bertambah
Sentiasa berdebar-debar
Gementar dan gelisah
Terketar-ketar
Haid tidak teratur
Kesuburan turun
Mata menjadi besar



2. Hypothyriodism

Mereka pula tidak mempunyai hormon tiroid yang cukup.


Tanda-tanda mereka mengidap Hypothyriodism
Badan rasa lemah
Daya ingatan menurun
Kadar pengepaman jantung perlahan
Kulit jadi kuning lesu dan pucat
Kulit kering
Rasa mengantuk
Sembelit
Suara jadi serak


Suplemen Shaklee berikut yang boleh diambil.

1. Hipertiroid




Antara yang boleh diamalkan adalah:

Vivix: membantu meningkatkan tenaga, melindungi dan memperbaiki sel serta membantu memerangi radikal bebas. Kajian menunjukkan pesakit hipertiroid mempunyai tahap antioksidan yang rendah.

ESP: Membantu menghalang pengeluaran hormon tiroid, mengurangkan paras hormon tiroid

Ostematrix: hipertiroid dikaitkan dengan pengeluaran kalsium dan fosforus melalui air kencing / najis menyebabkan pesakit kehilangan mineral tulang. Pengambilan ostematrix membantu mengelakkan pesakit hipertiroid terdedah kepada masalah osteoporosis.

Vita C: menyokong sistem imun kepada pesakit hipertiroid.

Vita E: mengandungi selenium semulajadi yang membantu penukaran kepada T3. Salah satu penyebab hipertiroid adalah autoimun atau kehadiran antibodi dalam sel tiroid. Vita e membantu mengurangkan antibodi ini. Vita E juga membantu memerangi radikal bebas.

2. Hipotiroid





Bagi pesakit hipotiroid anda boleh amalkan suplemen berikut:

Vivix: membantu meningkatkan tenaga, melindungi dan memperbaiki sel serta membantu memerangi radikal bebas. Kajian menunjukkan pesakit hipotiroid mempunyai tahap antioksidan yang rendah.

Vitalea: membekalkan multivitamin lengkap kepada pesakit. Merupakan sumber iodin (punca hipotiroid dikaitkan dengan kekurangan iodin). Vitalea menambahkan keberkesanan T3 (hormon tiroid yang aktif), membantu penghasilan tiroksin T4 (hormon tiroid tidak aktif) dan proses penukaran T4 kepada T3

Vita E: mengandungi selenium semulajadi yang membantu penukaran kepada T3. Salah satu penyebab hipertiroid adalah autoimun atau kehadiran antibodi dalam sel tiroid. Vita e membantu mengurangkan antibodi ini. Vita E juga membantu memerangi radikal bebas.

Vita C: menyokong sistem imun kepada pesakit hipotiroid

Bcomplex:  berfungsi dalam penghasilan hormon tiroid


Testimoni Mereka Yang Mengambil Shaklee






Semoga info ini memberi manfaat.


Your Health and Beauty Shaklee

Arni
010-2995619

Labels: