Sambal Tumis Ikan Sardin Yang Mudah


Bila cuti sekolah anak-anak memang akan sentiasa kelaparan, kadang-kadang tu sampai kekeringan idea nak masak apa. Seboleh mungkin Kak Arni akan memasak dan kalau tak sempat memang akan keluar mencari kudap-kudapan.


Masak nasi dan lauk pauk memang wajib terutamanya waktu tengahari , time lapar ialah waktu petang hingga malam. Seperti kita sedia maklum, zaman sekarang ni barangan keperluan makanan mahal jika kita masak sendiri secara tidak langsung dapat menjimatkan dan sudah semestinya terjamin dari segi kebersihan.


Walaupun ianya ringkas dan mudah yang penting anak-anak kenyang :)


Kadangkala lauk waktu tengahari kehabisan sebab ada yang berulang makan, bila dah petang kekeringan idea nak masak apa, so Kak Arni pilih masak Sambal Tumis Ikan Sardin yang mudah dan sedap.










Sambal Tumis Sardin

Bahan-bahan

1 tin sardin (brand ikut selera masing-masing)
1 biji bawang besar (terpulang nak hiris bulat atau melebar)
1 sudu kecil garam halus
1 biji tomato dibelah empat atau asam keping atau asam jawa






Bahan Kisar

6 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
10 - 15 tangkai cili kering


Cara-cara

Panaskan minyak dan goreng ikan sardin seketika. Tutup kuali supaya ianya tidak meletup dan mengotorkan dapur. Angkat dan ketepikan.







Dengan menggunakan minyak yang sama, tumis bawang kisar dan cili kisar sehingga cili masak dan terbit minyak. Masukkan air asam jawa atau asam keping atau tomato yang dibelah empat.





Masukkan sos sardin ke dalamnya dan garam. Kacau rata, jika kering masukkan sedikit air.





Akhir sekali masukkan ikan sardin dan bawang besar. Sesuaikan rasa dan kepekatan kuah yang kita sukai. Sedia untuk dihidang dan makan dengan nasi panas-panas :)



Selamat mencuba. Bulan ni promosi beli ESP 4 botol anda akan dapat diskaun 5%.

Labels: