Vitamin Untuk Minda



Minda kita memainkan peranan penting setiap hari, membantu kita menguruskan kehidupan seharian. Bagaimana kita boleh meningkatkan kesihatan minda? Antara kaedah yang bijak dan mudah ialah

Kerap bersenam

Kajian menunjukkan warga emas yang kerap bersenam mengalami penurunan daya ingatan yang lebih perlahan berbanding mereka yang kurang. Senaman yang dimaksudkan di sini ialah yang sesuai untuk warga emas seperti berjalan mengelilingi taman atau kampung, bagi yang beragama Islam senaman regangan yang paling bagus ialah solat.

Rehat Untuk Lebih Ingat

Jangan beranggapan menyebabkan anda cepat lupa. Anda barangkali perlukan masa untuk bersendiri. Bagi ibu-ibu yang keletihan dengan menguruskan rumahtangga apakata anda manjakan diri anda dengan mengunjungi spa, hasilnya? Wah terasa badan kembali cergas, minda kembali bersemangat dan ceria. Selain itu apa yang perlu dilakukan ialah menutup mata selama 10 minit selepas berlajar sesuatu yang baru. Nak tutup sejam pun boleh :)

Belajar perkara baru

Teka silangkata memang baik untuk otak. Tetapi kalau anda melakukan aktiviti kurang biasa dibuat, kesannya kepada otak adalah lebih baik.

Anda juga disarankan untuk membaca Al-Quran setiap hari atau cuba menghafal ayat Al-Quran, ia mampu menjauhkan anda dari Alzheimer.

Selain itu pengambilan vitamin untuk minda juga penting, vitamin Omega Guard Shaklee disarankan untuk diambil setiap hari untuk menggalakkan fungsi otak yang sihat.

Asid lemak Omega 3 merupakan struktur bagi kompenen sel-sel pada sistem saraf pusar dan juga nutrien terpenting bagi perkembangan otak yang sihat. DHA pula merupakan asas asid lemak Omega 3 bagi perkembangan otak, sistem saraf dan mata terutamanya kepada bayi. Bagi orang dewasa pula terdapat kajian yang menyatakan minyak ikan mempunyai hubungkaitan dalam meningkatkan daya ingatan, mengingat kisah lampau dan daya tumpuan.



Labels: