Rempah Nasi Beryani Terlaris Di Pasaran

13 Ogos 2014






Di Johor antara makanan yang terkenal ialah Nasi Beryani, Mee Bandung, Laksa Johor, Soto dan macam-macam lagi makanan yang sedap-sedap sehingga termimpi-mimpi kalau dah sedap sangat.


Hari ni entri saya nak bercerita pasal Nasi Beryani, maklumla saya ni orang Johor sudah tentu peminat Nasi beryani. Mengikut ceritanya asal usul Nasi Beryani ialah hidangan berupa Nasi Basmathi biasanya dari beras yang dimasak bersama-sama rempah-rempah, sayuran atau daging. Nama hidangan ini berasal dari bahasa Parsi yang bererti panggang atau goreng.


Untuk orang yang amatur baru belajar nak masak Nasi Beryani macam saya kena baca betul-betul, bahan-bahan yang diperlukan dan cara-cara untuk memasaknya. Sebelum nak ke pasar tulis siap-siap bahan-bahan yang diperlukan, kalau tertinggal 1 bahan mungkin masakan anda tak menjadi dan lagi haru masuk dalam tong sampah!.


Sebelum memasak baca sekali lagi atau boleh je kalau nak telefon mak yang biasa masak nasi beryani atau kawan-kawan ke mintak nasihat untuk dapatkan cara masak Nasi Beryani yang mantap. Kadang-kala percubaan pertama tidak menjadi, mungkin terlebih atau terkurang, sebaiknya beli terus 2 - 3 kotak usaha itu tangga kejayaan hehe. Kita kena ada semangat untuk memasak dan dihidangkan kepada keluarga yang tersayang, yang penting kebersihan pun terjaga.


Mulakan memasak dengan Bismillah, relaks letakkan semua bahan-bahan yang nak di masak setempat, buka  tin siap-siap bukan tengah masak baru kalut nak buka, ala macam rancangan masakan biasanya kan semua dah tersedia dan dah bersukat siap-siap. Jika guna Beras Basmathi pastikan airnya disukat betul-betul supaya nasi tidak menjadi lembik dan anda hilang selera makan.


Nak masak Nasi Beryani ni kena pandai dan kreatif untuk sesuaikan rasa supaya tak berlemak sangat atau termasin biar semuanya masak dengan sempurna, tapi seperti yang saya bagi tahu sebelum ni, sebagai seorang amatur biasalah tu ada yang terlebih atau terkurang, alah bisa tegal biasa kata orang Paris hehe.


Ni hasilnya pagi tadi selepas mengikut cara memasak Nasi Beryani, cuba ikut arahan dibelakang kotak. InshaaAllah masakan anda menjadi. Lepas ni boleh buat rumah terbuka dengan air tangan sendiri, menu utama Nasi Beryani...walla mantap ok.





Bagi anda yang berminat nak memasak Nasi Beryani, ia didatangkan dengan 2 pek iaitu Nasi Beryani Ayam dan Beryani Kambing.




RM18 tidak termasuk postage





RM18 tidak termasuk postage



Dalam pek ini dah disediakan Beras Basmathi, Rempah serbuk dan Rempah tumis. Untuk 1 kotak cukup untuk 4 - 5 orang makan.


Takut nak makan Nasi Beryani sebab kolesterol, isshh...issh jangan la macam tu kan Phytocol Shaklee ada :)


Nak order boleh email : arnisyazila@gmail.com atau 

Whatsapp : 010-2995619









Labels: