Apabila Faraj Kentut Atau Angin Keluar Dari Faraj, Punca Dan Rawatannya


Apabila faraj kentut atau angin keluar dari faraj, anda senyum apabila membacanya? Ini bukan cerita dongeng ya, mungkin anda mengalaminya tapi malu untuk bertanya. Sekadar membiarkan sahaja masalah ini manakala perut pula terasa berangin, buncit dan tidak selesa. Bagi yang tercari-cari punca dan rawatannya, saya akan kongsikan dalam entri kali ini.


Angin dalam faraj adalah udara disekeliling yang masuk ke dalam faraj. Keadaan ini lazimnya berlaku semasa atau sejurus selepas melakukan hubungan kelamin apabila seseorang wanita sudah menopaus. Selepas melahirkan anak. lazimnya faraj akan mengembang dan keadaan ini akan menjadi lebih teruk apabila menopaus. Kekenduran tisu pada faraj dan bibir dipermukaan bibir faraj berlaku apabila hormon kewanitaan (estrogen dan progesteron) tidak lagi dikeluarkan oleh kedua kilang ovari.


Wanita yang tidak pernah bersalin juga turut mengalami masalah faraj longgar atau faraj kentut apabila usianya telah memasuki 40an.


Dalam bidang perubatan faraj atau vagina adalah organ berotot seperti tiub yang mempunyai dinding bahagian anterior (atas) dan posterior (bawah) yang bersentuhan antara satu sama lain. Terdapat beberapa organisma dirongga faraj ini untuk mengawal paras keasidan dalam rongga faraj namun ia tidak mengeluarkan sebarang bentuk gas atau angin. Ia mungkin berpunca dari tindakbalas angin yang terkumpul sekitar kawasan labial majora dengan sisa-sisa air yang sekitar kawasan ini selepas bersuci.


Cara Untuk Mengurangkan Masalah Faraj Kentut


Semasa tubuh badan bergerak, kesan himpitan  kedua belah bahagian luar faraj ini akan mengeluarkan angin tersebut seperti kentut. Banyakkan senaman kegel atau kemut untuk menguatkan otot-otot rongga faraj. Amalan "berdehem" selepas membuang air kecil juga digalakkan dan bersih serta keringkan kawasan faraj dengan sempurna.





Bagi wanita yang baru bersalin penjagaan dalam pantang sangat penting, masa inilah badan kita perlu berehat, amalan seperti menjaga pemakanan, vitamin untuk mereka yang berpantang atau jamu, amalan bertungku, bertangas, berurut, bersauna, mandi herba dan sebagainya.


Salah satu sebab faraj longgar ialah masalah keputihan. Ramai dikalangan wanita mengalami masalah keputihan selepas beranak pinak, mungkin amalan bertangas boleh membantu mengurangkan masalah keputihan.


Selain itu elakkan makanan yang tinggi dalam protein seperti kekacang, makanan hasil daripada tenusu dan daging serta minuman bergas (carbonated drinks). Bagi mereka yang sedang berpantang elakkan mengambil sayuran bersifat sejuk dan menjalar seperti kacang panjang, bayam, timun batang, kangkung, ini kerana sayuran sejuk dan menjalar boleh menyebabkan faraj berair dan rasa becak yang tidak selesa.


Pemakaian panty liner dan seluar dalam  yang sesuai mungkin membantu mengurangkan  kesan keluar masuk udara ke kawasan ini. Jika angin yang keluar daripada faraj berbau busuk, disarankan agar anda berjumpa doktor pakar sakit puan untuk memeriksa sistem peranakan anda untuk memastikan tidak ada masalah kesihatan yang lain seperti fistula atau otot rongga pelvis yang lemah.


Vitamin Untuk Masalah Faraj Longgar Atau Kentut Faraj



Harga RM53.75, 330 Tablet
RM97.50, 700 Tablet


Alfalfa Complex

Merupakan raja tumbuhan dan bertindak sebagai kacip fatimah. Sejenis herba yang mampu mengembalikan kehangatan hubungan suami isteri, bertindak sebagai anti bau pada alat sulit.



Harga RM91.25, 60 biji softgel


GLA Complex


GLA Comples berfungsi menstabilkan hormon wanita, melawaskan pengeluaran darah nifas, mencantikkan kulit dan sebagai pelincir penggalak kepada wanita semasa hubungan intim.


Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.


Sila hubungi saya untuk mendapatkan vitamin Shaklee atau ingin daftar keahlian Shaklee.


Email : arnisyazila@gmail.com
Whatsapp : 010-2995619





Labels: