5 Petua Lebatkan Rambut Secara Semulajadi

5 Petua Lebatkan Rambut Secara Semulajadi


Aduhai stresnya tengok rambut sendiri kat sikat, di atas lantai, dalam bilik air, macam mana ni, mau botak tak lama lagi, lebih-lebih lagi selepas bersalin, kesian tengok rambut. Mesti ada petua lebatkan rambut secara semulajadi. 


Sebelum kita mengamalkan petua semulajadi bagi lebatkan rambut, kita tengok dan senaraikan corak pemakanan dan gaya hidup kita. Pada dasarnya, rambut gugur dan sukar untuk tumbuh kembali berpunca daripada kekurangan gizi, gen, hormon, depresi atau aktiviti harian yang aktif selain faktor penyakit atau ubat-ubatan. Selain dari menggunakan produk rambut yang banyak dipasaran mungkin dengan cara tradisional dapat membantu anda mengatasi keguguran rambut yang kronik.


5 Petua Lebatkan Rambut Secara Semulajadi


1. Madu


Madu memang kaya dengan nutrisi dan memberi kebaikan pada tubuh. Oleh kerana itu, ia banyak dimanfaatkan sebagai bahan istimewa di dalam produk kosmetik. Untuk kesihatan rambut, lumurkan madu pada kulit kepala dan urut kira-kira 15 minit. Jadikan ia sebagai masker rambut dan jika diamalkan, anda dapat merasakan perubahan rambut yang semakin lebat dan lembap.


2. Daun Pandan Wangi


Ia juga berkhasiat untuk kesihatan rambut selain penting untuk mengharumkan masakan. Daun yang harum aromanya ini perlu diambil patinya untuk digunakan sebagai syampu rambut. Caranya mudah sahaja. Rebus lima hingga 10 helai daun ini yang telah dipotong-potong ke dalam 1 liter air. Keluarkan daun tersebut jika air sudah dan berubah kehijauan. Biarkan ai rersebut semalaman. Taraaa....dah siap syampu anda yang istimewa.


3. Minyak Kelapa


Memiliki rambut kering dan rosak memang menggeramkan, betul tak? Semua dah dilakukan termasuk rawatan moden tapi hasilnya mengecewakan. Apakata anda cuba gunakan minyak kelapa, ia sangat baik untuk membantu menjaga kelembapan rambut supaya sentiasa halus dan sihat.


4. Lidah Buaya

Daun yang unik ini memang memiliki banyak khasiatnya. Daun lidah buaya biasanya digunakan sebagai rawatan semulajadi kulit wajah. Ia juga boleh digunakan untuk merawat rambut. Caranya ialah dapatkan lendir di dalam daun ini dan usap perlahan-lahan bermula dari pangkal rambut hingga ke hujungnya. Biarkan seketika kemudian bilas dengan air bersih.


5. Daun Bunga Raya


Ambil beberapa helai daun bunga raya dan tumbuk/kisar hingga lumat. Kemudian gosokkan pada kulit kepala dan biarkan hingga kering. Selepas beberapa ketika bilas dengan air suam dan cuci rambut menggunakan syampu yang sesuai dengan anda.


Antara Faktor Lain Yang Mempengaruhi Rambut Kita


1. Kafein Berlebihan


Pengambilan kafein secara berlebihan boleh menyebabkan keguguran rambut. Sebaiknya kurangkan makanan atau minuman yang mengandungi kafein seperti kopi, coklat atau minuman tenaga. Lebihkan minum air putih agar kelembapan dan kesuburan rambut dapat dikekalkan.


2. Pemilihan Syampu

Pilihlah syampu yang mempunyai label extra body shampoo, volumizing shampoo, extra volume hair serta bodifying. Syampu yang mempunyai label tersebut biasanya memiliki kandungan  bahan-bahan kimia aktif yang menjadikan rambut lebih lebat.


3. Cukup Nutrisi

Protein dan Vitamin B kompleks memiliki peranan yang sangat penting dalam pertumbuhan rambut. Jadi ia perlu diambil dalam jumlah yang mencukupi untuk menjadikan rambut lebih subur dan lebat. Zat protein banyak terkandung di dalam daging dan telur manakala Vitamin B kompleks terutamanya B6, banyak terkandung dalam sayur-sayuran hijau serta pisang.


4. Urut Kepala

Picit dengan lembut kulit kepala anda untuk melancarkan aliran darah di kepala. Jika peredaran darah lancar , maka pertumbuhan rambut tidak akan terganggu. Anda boleh menggunakan minyak zaitun untuk melakukan urutan ini. Minyak-minyak berasaskan tumbuhan memiliki fungsi untuk menguatkan akar-akar rambut serta menghindarkan rambut dan kulit kepala daripada kekeringan.


Vitamin Shaklee Membantu Penjagaan Rambut Dari Dalam


5 Petua Lebatkan Rambut Secara Semulajadi



Protein

Kekurangan Protein dalam badan adalah antara punca rambut tidak sihat, gugur dan rapuh kerana rambut dihasilkan dari protein.


Zinc


Kekurangan Zinc berkait dengan keguguran rambut kerana ia boleh menyebabkan helaian rambut menjadi lemah dan lambat untuk tumbuh semula, apabila Zinc mencukupi ia membantu mempercepatkan pembentukan semula sel , pembinaan tisu dan pembaikan semula tisu yang rosak, Zinc juga penting untuk mengekalkan pengeluaran minyak dikalenjar yang melekat pada folikel rambut, maka rambut kita menjadi lebih kuat.


B Complex

Biotin dalam B Complex adalah sumber yang paling penting bagi pertumbuhan semula rambut. Bagaimana B Complex membantu masalah keguguran rambut? Pengambilan B Complex memastikan pengumpulan kolesterol  pada kulit kepala dapat dikawal dengan memperbaiki aliran darah ke kulit kepala, menggalakkan pertumbuhan rambut, melindungi rambut dan kulit kepala kepada radikal-radikal bebas yang merosakkan, melebatkan rambut dan menyihatkan rambut supaya ia bersinar dan tidak rapuh.


Vitalea (Multivitamin)


Selain dari protein, Zinc dan B Complex, vitamin lain yang diperlukan ialah Vitamin A, H (Biotin), C dan E adalah diperlukan. Pengambilan vitamin ini diperlukan untuk pertumbuhan rambut yang sihat.


Shaklee juga menawarkan rangkaian Syampu bagi penjagaan rambut, untuk rambut gugur saya cadangkan 


Revitalizing Shampoo


Humektan berperanan melicinkan kutikel rambut dan melebatkan rambut

Sistem pembersih berpaten dengan mekanisma tindakan yang lembut

Menyegarkan dan menyeimbangkan kulit kepala dan rambut tanpa menjadikannya terlalu lembap atau kering.


Bagi mereka yang juga mengalami masalah kelemumur saya cadangkan Nourishing Scalp Treatment Shaklee.


Rambut yang sihat, lebat dan bersinar juga menambah keyakinan kepada diri kita


Testimoni Yang Berpuashati Dengan Shaklee


Testimoni 1

Assalamualaikum dan selamat pagi semua..
Hari ni excited sgt nak kongsikan pengalaman ina mengamalkan zink complex shaklee..
Ina baru lepas bersalin anak pertama..mak ada bgtau, klu anak dah start main2 bueh dalam mulut dengan air liur dia, rambut ibu akn gugur..mula2 tu cm xnk percaya je..sbb rmbut ok je..
tp bila ank da masuk 3bulan dia da start main buih dlm mulut, rambutmula gugur..mula2 berhelai helai..makin hari berpuluh2 helai..tuhan je yang tahu betapa takutnya setiap kali nak sikat rambut..yg lagi merimaskan, bila anak da pandai masukkn jari dlm mulut..kdg2 tu ada rmbut ina kt tangan dia..stress sgt time tu..akhirnya ina cuba mkn zink complex shaklee..alhmdulillh baru 4hari makan, rambut da kuranggugur..klula rambut ni bkn aurat bg wanita, lama da ina snap buat testimoni..hehe.,
alhmdulillah, masalah rambut gugur dapat ina atasi dgn zink complex juga dengan izinNya..kepada kawan2 yg ada masalah keguguran rambutni xkisahla ada ank atau belum, sebut je rambut gugur, cubala zink complex shaklee.terbaikkkk!!!


Credit to Ina Bakeri

Testimoni 2

assalam semue...
Nak share testimoni saya tiada lagi rambut ketika hamil dgn ESP & B COMPLEX
Saya memang ssh hati sgt2, tiap kali preggy mesti rmbut gugur byk, alhamdulillah sejak amal set preggy yg ade ESP & B COMPLEX dri SHAKLEE..suami sndiri akui..rambut dah kurang kat lantai..dulu lantai umah manjang ade je rmbut, klu en suami yg mnyapu die membebel"rambut awk ni merata laa.."
Alhamdulillah skrg x lagi, sy sndiri sblm ni bile sikat byk sgt rmbut kt pnyikat & kadng bile lurut rmbut ngn tgn pun bkn 2 3 helai..lebih dri tu.syukur sgt2 dgn khendak Allah jua, RAMBUT TAK GUGUR DAH..

Credit to Rosemawatie MHassan

Testimoni 3

TESTIMONI REVITALIZING SHAMPOO   
========================
Salam dan selamat sejahtera..
dekat cnie saya nk share tentang penggunaan saya terhadap shampoo revitalizing shaklee...
sekarang dah sebulan lebey saya menggunakannya..hasilnya sangat memuaskan hati   ..
saya ambik shampoo revitalizing utk melebatkan rambut..selama 2 mnggu penggunaan shampoo, hasil yg pertama sya dapati kulit kepala saya dh xda kelimumur lgi..saya perasan pda mulanya bila saya dh xrsa gtal2 pda kpala..bila tengok kelimumur dh xda..hehe ptotlaa(sbbnya bila tiap kali saya garu kapala msti ada kelimumur jatuh,skg dh xda)kulit kpala pn skg dh bersih..
skg bila dh sebulan pakai hasil yg saya dpt rambut saya lembut sgt2...baru saya terpikir bila nk lebatkan rambut kulit kpala kena laa sihat dahulu baru rambut tumbuh dgn sihat dan lebat   
adik prempuan saya yg berumur 4 taun pun puji rambut kak long lembutnyee..dia main rambut saya msa 2..hehehe lpas 2 dia pgang rmbut dia plak..dia ckp nk rmbut mcm kak long nie   
terima kasih pada kak Fatin Nur Enzatty kerana shorkan shampoo nie pada saya   
skg sya tengah nk mencuba REPLENISHING CONDITIONER plak utk hasil yg lebih superb!!! 
saya ada juga shorkan pada mmber shampoo nie sbb kulit kpala dia berkelimumur yg sgt terok...alhamdulillah dia pn dpt kesan yg positif mcm saya jugk kelimumur dia dh berkurang n rambut dia pn jd lembut hehehe hnya penggunaan yg xsmpai sebulan pn..
shampoo revitalizing pn leh tahan lebih dpd sebulan sbb shampoo yg saya pkai ada stengah botol lg..walhal dh pkai sbulan lbey dh... 
p/s : kpd sesiapa yg ada msalah kulit kepala yg xshat n berkelimumur boleh cuba shampoo nie yee   
anda akan mndapatkan kepuasan yg sgt puas

Credit to Nisah Isa


Testimoni 4

Salam rakan2 gbs.saya nak share testimonial saya sewaktu makan set berpantang....
Saya mKn set berpantang nie waktu tu saya berpantang untuk anak kedua saya yang lahir 25 september 2012. Setelah saya makan set berpantang, saya memang nampak keberkesanan yang cukup positif sewaktu berpantang sehingga mak sendiri bgtau time pantang....'mak xsempat nak buat reneh ubat kampung, muka pucat makan dulu vitamin shaklee tu.....' bila dah mkn, cepat je vitamin tu nampak kesan, mak tegur pulak 'nampak merah muka baru lah xnampak pucat sangat muka......' dari situ lah saya sedar betapa bagus nya makanan tambahan ini. Bukan sekadar tu je time pantang setelah mkn shaklee byk kebaikan yang saya perolehi.....
1) badan xletih....baby lahir anak 1st baru setahun 3bulan. Saya memang cukup tenaga sebab saya dapat jga lg anak 1st time berpantang. Bg dia mandi, makan, layan kerenah dia sebab baru pandai jalan....mmg sibuk gak dgn baby....baby menyusu dan memang cukup tenaga saya, xletih n lesu time pantang....mmg cukup bagus.
2) susu memang cukup meriah....cukup makan n minum serta cukup makanan tambahan iaitu shaklee, baby memang xbuat hal. Lepas menyusu kenyang n tido....bgn lpas 2 jam, susu memang dh banyak, menyusu je.memang seronok tgk baby senang sgt jga. Anak 1st xkenal shaklee mmg berjaga wktu mlm....
3) luka lepas bersalin memang cepat sembuh. Xtakut nak cuc n berjalan pun macam biasa. Xsakit....seminggu lebih ambik time pantang, mmg luka sembuh n xde risau sangat sbb luka bersalin dah baik.
4) kalau dulu anak first, nak buang air besar pun takut. Dah lah mkn bnyk, buang air besar pun takut. Tapi lepas mkn shaklee anak ke dua memang best....lawas sgt n xde sembelit langsung...tu yg saya suka sgt dgn shaklee.
5) rambut xde gugur time pantang....bersih je lantai rumah, xde nampak sampah rambut. Anak fisrt memang bertaburan rambut kat lantai.
-Sampai sekarang masih ambil shaklee untuk menyusu n slimming, husband pun ambik gak n husband mkin syg pun ada:) alhamdulillah 

Credit to Puteriku Ainanina


Tak cukup dengan testimoni bertulis, jom kita tengok video ni



Rambut Gugur Merimaskan, Terutama Wanita Bertudung Ini... from iReach HD on Vimeo.


Hubungi saya untuk mengetahui mana yang perlu untuk masalah rambut dan kulit kepala anda. Email saya arnisyazila@gmail.com atau SMS/Whatsapp : 010-2995619.


Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.


Labels: