Tip Mengawal Hipotensi Dengan Shaklee Semasa Raya


Kenapa saya kaitkan Hipotensi dengan raya, sebabnya masa Raya uolls makan memang dah tak pikir pasal diet dah, vitamin entah ke mana, kiraan kalori entah ke mana, minum air masak pula kurang. Kalau boleh nak makan semua yang terhidang atas meja maklumlah Raya puasa setahun sekali.


Tip Mengawal Hipotensi Dengan Shaklee Semasa Raya



Untuk makluman semua, Hipotensi adalah gejala yang sering berlaku tanpa mengira jantina dan usia. Hipotensi atau tekanan darah rendah disebabkan oleh kurangnya nutrisi makanan dalam tubuh. Namun penyebab utamanya adalah makanan yang dimasak dan yang telah diproses sehingga nutrisi makanan tersebut hilang.


Antara Punca-punca Hipotensi


Dehidrasi

Dehidrasi biasanya berlaku kerana tubuh kurang mendapat air. Jika seseorang bersenam dan tidak minum air, ia memudahkan lagi mendapat dehidrasi. Jika dibiarkan berterusan boleh merangsang tekanan darah rendah. Gejala yang akan terjadi adalah sakit kepala, pening kepala dan juga pitam.


Pendarahan

Darah rendah juga boleh berpunca apabila berlakunya pendarahan. Pendarahan akibat pembedahan atau kemalanangan menyebabkan berlaku kekurangan darah. Kekurangan darah menjadi penyebab kepada hipotensi. Jika berlaku pendarahan berterusan segeralah berjumpa dengan doktor.


Otot Jantung Lemah


Pesakit yang mengalami otot jantung yang lemah mempunyai risiko yang besar mengalami tekanan darah rendah ini. Ini kerana otot jantung yang lemah gagal mengurangi darah yang dipam.


Pembuluh darah tersumbat

Jika pembuluh darah tersumbat, jaringan yang bertugas dalam mengirimkan signal ke jantung turut terkesan. Ini menyebabkan tugas jantung yang terganggu dan meransang untuk mengalami tekanan darah rendah.


Makanan Untuk Elak Hipotensi


Kekacang

Kekacang dikatakan boleh membantu meningkatkan tekanan darah. Kekacang boleh dicerna dengan perlahan oleh sistem pencernaan. Ini merupakan salah satu cara untuk menaikkan tekanan darah.


Air Mineral


Dehidrasi menjadi ketika jumlah cairan dalam tubuh mengalami penurunan dan tidak diganti dengan cecair yang lain. Minum air sekurang-kurangnya dua liter sehari untuk menaikkan tekanan darah.

Bayam

Bayam adalah sayur yang mengandungi sumber kalium dan juga rendah sodium. Paras mineral yang seimbang di dalam sayur bayam sangat bermanfaat  bagi mereka yang mengalami masalah darah rendah. Kandungan folat di dalam bayam juga membantu kelancaran darah.


Daging Ayam

Makanan yang mengandungi protein haiwan dikatakan boleh membantu meningkatkan tekanan darah. Ini kerana tubuh kita memerlukan zat protein yang boleh membangunkan sel terutama sel di dalam pembuluh darah.


Panduan Hilangkan Hipotensi


Kismis

Kismis dikatakan baik untuk mengubat hipotensi secara semulajadi. Rendam 30 biji kismis ke dalam secawan air dan biar semalaman. Makan kismis tadi satu persatu sebelum sarapan. Anda juga boleh minum air rendamannya. Lakukan ini selama 1 bulan.


Jus Lemon


Jus lemon sangat berkesan untuk mengubati tekanan darah rendah, terutama yang berpunca daripada dehidrasi. Minum jus lemon yang dicampur dengan madu. Ini membantu memberikan tenaga dan merangsang fungsi hati dan sistem pencernaan.


Mesti uolls tertanya-tanyakan Shaklee ada tak menawarkan Set Tekanan Darah Rendah atau Hipotensi, lagi-lagi nak Raya kan, terutamanya untuk mereka yang akan memandu jauh. Dun worry ya Shaklee ada Set Tekanan Darah Rendah iaitu


Vitalea - Multivitamin dan multimineral untuk menyeimbangkan nutrien dalam badan

B Complex - Menambah tenaga dan mengurangkan stres

Ostematrix - Kalsium penting untuk pengawalan tekanan darah

ESP - Membekal protein dan meningkatkan tenaga

Performance Drink - Membekal tenaga dan mengelakkan dehidrasi


Bagi anda yang ingin mengekalkan kecergasan dan kesihatan semasa cuti Hari Raya ni sila hubungi saya untuk mendapatkan vitamin Shaklee antara set lain yang ditawarkan ialah Set Mengawal Kolesterol. 


Email : arnisyazila@gmail.com
Whatsapp/Telegram/SMS : 010-2995619

Labels: