Ragam Anak-anak Dengan Kacang Soya



Ragam Anak-anak Dengan Kacang Soya


Ada apa dengan kacang soya, baru-baru ni pelbagai cerita keburukan kacang soya, sedangkan kacang soya merupakan makanan atau minuman pilihan bagi orang-orang berketurunan Cina, mereka yang berketurunan Jawa pun makan kacang soya, tempe tu dibuat dari kacang soya ya, bagi mereka yang tak tahu.


Entri kali ini saya nak cerita ragam anak-anak dengan kacang soya. Selera makan masing-masing berbeza apabila dihidangkan dengan makanan atau minuman yang berasaskan kacang soya. Ada yang suka sangat makan tempe tak kisahlah makan tempe goreng kunyit bersama-sama dengan sambal kicap atau sambal tempe ikan bilis.


Ragam Anak-anak Dengan Kacang Soya


Nak tahu macam mana buat sambal kicap, sangat mudah dan ringkas ya.

Bahan-bahan yang diperlukan 

Cili api atau cili kampung
Bawang putih
Kicap lemak manis


Cara-cara nak sediakan

Tumbuk atau kisar sehingga lumat cili api dan bawang putih
Gaulkan dengan kicap lemak manis

Taraa dah siap, sambal kicap ni boleh dimakan bersama-sama dengan soto, sup tulang ke atau kalau uolls kurang rajin nak masak sambal boleh je nak makan dengan lauk lain





Gambar ihsan Google

Sambal tempe ikan bilis


Eh cerita resepi plak, walhal entri ni nak cerita ragam anak-anak dengan kacang soya. Ada juga anak-anak yang tak makan tempe, boleh berubah muka kalau tengok ada lauk tempe hehe. Walaupun mereka tak suka makan tempe tetapi mereka suka minum air soya. Air soya pilihan saya sudah tentu ESP Energizing Protein Shaklee.




Untuk makluman bagi 1 canister ESP Shaklee boleh bertahan dalam 1 bulan minum, apapun bergantung kepada kekerapan uolls minum. marilah saya ceritakan berkenaan ESP Shaklee ni yang sentiasa hot dipasaran.


Energizing Soy Protein atau ESP Shaklee merupakan satu-satunya produk dipasaran yang menjamin penyediaan 9 asid amino penting yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh manusia. Ia turut diperkaya dengan 5 sumber vitamin dan 4 sumber mineral. Sangat sesuai untuk semua peringkat umur. Kandungan Indeks Glisemik (GI) yang rendah iaitu 39, menjadikan ia sangat sesuai untuk pengidap kencing manis.


Manfaat Utama ESP Shaklee ialah


1. Awet Muda

Asid Amino penting untuk membina otot, kuku, rambut, darah, organ, kulit dan lain-lain. Sesiapa yang nak awet muda boleh lah minum ESP Shaklee tapi dengan syarat minum dengan konsisten.


2. Baik Untuk Hormon

Kacang soya adalah satu-satunya tumbuhan yang kaya dengan isoflavones fungsinya bersamaan dengan hormon wanita. Ia membantu merendahkan paras kolesterol, mencegah risiko osteoperosis dan sakit jantung.


3. Baik Untuk Prostat

Genistein yang terkandung dalam kacang soya terbukti keupayaannya mengekang pertumbuhan dan perebakan sel kanser. Ia memusnahkan radikal bebas di dalam sel badan sebelum ia menukarkan sel DNA kepada sel kanser. Ia juga sangat baik dalam pemulihan uterus, ovari, menopaus dan pembesaran prostat.


4. Kulit Remaja

Meransang pembentukan semula kulit dan otot, mengurangkan kedutan, agen anti-penuaan, mengembalikan radian kulit dan kepejalan otot, percepatkan sembuhan luka dan mengurangkan kesan parut.


5. Pembekal Tenaga

Membekal tenaga dengan segera dan meningkatkan sistem imun, maka ia baik untuk kekal bertenaga, mencegah migrain, insomnia dan tekanan.


6. Membaiki Pigmentasi

Membaiki masalah rambut seperti beruban dan rambut gugur, membaiki masalah pigmentasi, kedutan dan kesan tua.


7. Membaiki Memori

Meningkatkan kualiti memori, vitaliti , dorongan seksual dan ransangan.


Bagi anak-anak yang susah sangat nak sarapan pagi sebelum ke sekolah, segelas air soya ESP Shaklee mungkin membantu mereka bertenaga sepanjang sesi persekolahan, disamping waktu rehat mereka makan dikantin sekolah.


Bagi yang berminat nak order Shaklee, sila hubungi

Email : arnisyazila@gmail.com
Whatsapp/Telegram : 010-2995619

Labels: