Makanan Ibu Hamil Cergas Semasa Berpuasa


Makanan Ibu Hamil Cergas Semasa Berpuasa




Diam tak diam tinggal beberapa bulan sahaja lagi bulan Ramadhan akan menjelma, bagaimana persiapan ibu yang mengandung dan  menyusukan anak untuk menghadapi bulan puasa yang bakal menjelma? Juga mereka yang belum berganti puasa tahun lepas? Sebelum kita risau akan perkara tersebut, kita tonton dulu perkongsian ibu ini bagaimana beliau mengatasi kerunsingan yang dihadapi.





Puasa Semasa Hamil Tak Semestinya Lembik Lunyai. Tengok Betapa Cergas Makcik ni... from iReach HD on Vimeo.


Kita sering di sogokkan dengan kata-kata.... ala macam mana ni nak puasa, tak larat la tengah mengandung ni, kesian baby pun kena berpuasa. Sedangkan hakikatnya kita masih boleh berpuasa walaupun ya memang letih dan memenatkan. Bila kita berpuasa sudah tentu kita tidak boleh makan dengan kerap tetapi uolls masih boleh makan semasa bersahur dan berbuka. Yang penting hidangan makanan yang seimbang dan berkhasiat akan membantu  mengekalkan berat badan dan mengelakkan masalah-masalah seperti sembelit, sakit kepala, ketidakcernaan, lesu dan pedih ulu hati yang kesemuanya merupakan simptom-simptom biasa semasa hamil.


Tip Terbaik bagi Wanita Hamil Berbuka Puasa Ialah


Mulakan dengan tiga biji kurma dan jus atau segelas ESP Shaklee atau Performance Drink Shaklee (bagus untuk menormalkan semula tahap gula yang rendah dalam darah)

Sup jernih

Kemudian makanlah hidangan makanan yang seimbang yang mengandungi sepinggan salad atau ulam-ulaman sebagai hidangan pembuka selera.

Protein daripada ayam, daging atau ikan atau kekacang

Karbohidrat daripada nasi, roti atau pasta serta banyakkan sayur-sayuran.

Cuba elakkan makanan yang mengandungi kandungan lemak yang tinggi untuk mencegah pertambahan berat badan, pengambilan makanan kurang berkhasiat dan mengalami ketidakcernaan.


Kepentingan Sahur Kepada Wanita Yang Mengandung


Bersahur sangat penting jika anda berpuasa. Ia akan mengekalkan tahap tenaga anda pada waktu siang. Seboleh-bolehnya jangan tinggalkan sahur kerana ia dapat membekalkan anda dengan nutrien-nutrien penting dan tenaga yang anda perlukan untuk kekal cergas pada waktu siang. Ia juga akan mengurangkan simptom-simptom kelaparan seperti sakit kepala dan mengantuk.


Antara hidangan sahur yang dicadangkan ialah

Karbohidart seperti nasi, roti atau pasta.

Bijirin berserat tinggi

Buah-buahan seperti kurma atau pisang

Atau segelas ESP Shaklee dan boleh ditambah dengan Cinch Shake dengan 3 perisa.

Uolls boleh klik sini untuk resepi ringkas lagi berkhasiat untuk ibu-ibu hamil.

Elakkan pengambilan minuman berkafein semasa sahur kerana ia boleh membuatkan uolls ternyahidrat atau kerap nak membuang air kecil.


Tapi saya suka minum kopi atau teh selepas berbuka. Boleh tak saya menggantikannya dengan minuman yang lebih berkhasiat?


Minumlah seperti jus buah-buahan segar, segelas ESP Shaklee atau segelas Performance Drink dan bukannya minuman bergas, kopi dan teh. Minuman smoothie yang mengandungi susu, yogurt, ais dan buah adalah minuman yang sangat menyegarkan dan membekalkan banyak khasiat kepada tubuh anda dan bayi yang dikandung. Manakala sup sayur-sayuran memberikan vitamin, mineral dan serat tambahan dalam diet anda. Minum banyak air suam atau air kosong selepas berbuka dan semasa bersahur untuk mengelakkan nyahhidrat.


Semasa membaca tip-tip semasa bersahur dan berbuka saya sering cadangkan minum segelas ESP, video yang anda tonton juga, ibu tersebut tekankan minum ESP Shaklee sehingga beliau merasa cergas semasa mengandung berbanding mengandung sebelum ini, kenapa ESP Shaklee?


Khasiat ESP Shaklee Kepada Ibu Mengandung.


Makanan Ibu Hamil Cergas Semasa Berpuasa


1. Sumber asid amino dan protein kepada ibu dan anak. Apa khasiat protein kepada ibu mengandung?

Protein penting untuk perkembangan otak bayi yang berkembang seawal persenyawaan  berlaku lagi. Sumber protein yang cukup menjamin perkembangan otak bayi yang sihat.

- Penting dalam pembentukan otot bayi dalam rahim ibu.

- Memelihara dan membina otot ibu kerana kehilangan otot akibat kurang bersenam.

- Khasiat protein membantu dalam proses kelahiran.

- Sistem imun badan ibu melawan penyakit akan ditingkatkan dengan protein. Gandingan Vitamin C dan protein sangat bagus untuk ini.


2. Badan lebih cergas bertenaga


3. Perasaan yang gembira dan mood lebih stabil


4. Rasa kenyang yang lebih lama sangat sesuai untuk ibu mengandung yang berpuasa.


5. Meningkatkan metabolisma badan.


6. Kulit baby akan kelihatan lebih gebu, sudah ramai yang membuktikannya.


7. Membantu tinggikan tahap kolesterol yang baik dan baik untuk kesihatan jantung. Jantung ibu bekerja dua kali ganda semasa hamil.


8. Membantu vitamin dari makanan dan suplemen diserap dengan lebih baik.


9. Mengurangkan loya atau angin dengan memberi rasa kenyang lebih lama.


Ingin mengetahui lebih lanjut tentang Set Kehamilan Shaklee? Anda boleh klik Set Kehamilan Shaklee.


Anda ingin menambah nilai wang anda? Bersempena dengan promosi ESP Shaklee pada bulan ini rebutlah peluang sepanjang bulan Mac ini. Dengan setiap pembelian beli ESP 6 percuma 1, anda berpeluang menjadi ahli Shaklee dengan PERCUMA, anda juga dapat bonus dan jimat sehingga RM2xx.

Makanan Ibu Hamil Cergas Semasa Berpuasa


Berminat dengan ESP Shaklee atau set kehamilan Shaklee dan ingin menambah pendapatan. Sila hubungi


Email : arnisyazila@gmail.com
Whatsapp/Telegram/SMS : 010-2995619






Labels: