Tips Elak Loya Dan Muntah Ketika Hamil Dengan Bijak


Pertama kali hamil atau setiap kali hamil mengalami masalah loya dan muntah dengan teruk, Situasi ini menyebabkan badan akan lesu, tidak bersemangat, selera makan berkurangan bla...bla..bla.. hanya mereka yang mengalami faham dengan situasi ini dan ada yang berlanjutan hingga bersalin. Muntah dan loya diwaktu pagi berpunca daripada turunnya kadar gula dalam darah dan ketidakseimbangan hormon kehamilan. jangan risau saya akan kongsikan beberapa tips untuk elak loya dan muntah ketika hamil. Mungkin masalah ini akan berkurangan jika anda mengamalkan tips yang akan saya kongsikan.


Tips Elak Loya Dan Muntah



Tips Elak Loya dan Muntah


Ubah Tabiat Makan


Perkara utama yang perlu dilakukan ialah kerap makan. Apabila makan dalam kuantiti kecil dengan lebih kerap, perut akan sentiasa penuh. Jadi tidak timbul masalah loya. Kebiasaannya pada waktu pagi anda mengalami kadar gula dalam darah yang rendah kerana anda belum mengambil apa-apa makanan pada waktu pagi. Cubalah makan sedikit biskut atau pisang. Sebaiknya elakkan makanan yang bergoreng, berempah, berlemak, pedas dan tinggi kandungan asid supaya tidak terasa loya.



Snek


Apabila mual kunyahlah beberapa keping biskut kraker. Kemudian rehat kira-kira 20 minit. Gabungan biskut kraker dan rehat dapat menghindar mual  daripada menjadi lebih teruk.



Kekal Hidrat


Penting untuk anda kekal hidrat sewaktu hamil. Jika minum banyak air di antara waktu makan, anda sebenarnya memenuhkan perut dan boleh mengelakkan muntah. Sentiasa bawa sebotol besar air dan minum secara kerap sepanjang hari. Bukan minum dan makan dengan serentak kerana ia boleh meningkatkan rasa loya. Elakkan minuman yang berkafein atau berkarbonat


Minum Teh


Peppermint atau halia diketahui ramai dapat melegakan loya. Mungkin teh Peppermint atau teh halia buatan sendiri dapat mengurangkan rasa loya yang anda alami dan melegakan perut anda.





Protein


Makan makanan tinggi protein sebelum tidur. Ia membantu meningkatkan paras gula dalam darah dan mengurangkan rasa mual. Dengan membancuh 1 sudu besar ESP Shaklee sebelum tidur dapat mengurangkan rasa loya anda diwaktu pagi


Vitamin B6


Vitamin B6 sangat efektif untuk mengurangkan rasa mual. Kajian yang dijalankan oleh penyelidik di barat mendapati wanita yang mengambil multivitamin khusus untuk wanita hamil sebelum mengandung boleh mengurangkan simptom morning sickness daripada lebih teruk.


Bau Masakan


Kadangkala bau masakan juga menyebabkan rasa loya, semasa memasak pastikan pengudaraan dikawasan dapur adalah baik atau minta suami masak atau beli sahaja :)


Bagi bakal ibu yang mengalami masalah loya dan muntah diawal kehamilan saya cadangkan pengambilan Set Vitamin ibu Hamil Shaklee harga mampu milik yang lengkap bagi membantu mengurangkan masalah loya dan muntah sepanjang kehamilan agar anda dapat melakukan aktivit seperti biasa.



Set Kehamilan Shaklee



Anda berminat nak order Set Ibu Hamil Shaklee, anda boleh hubungi saya


Email : arnisyazila@gmail.com
Whatsapp: 010-2995619








Labels: