Kepentingan Iodin Sewaktu Hamil

Vitamin Ibu Mengandung, pentingnya iodin



Sebelum kita bercerita kepentingan Iodin sewaktu hamil, saya nak kongsi akibat kekurangan iodin bagi wanita hamil, antaranya ialah


Gangguan terhadap perkembangan otak bayi dalam kandungan

Keguguran

Kematian bayi dalam kandungan

Mati sewaktu dilahirkan

Kelahiran anak yang juga kurang iodin


Seperti kita sedia maklum wanita hamil/ibu mengandung/ibu yang menyusukan memerlukan nutrien yang cukup untuk kesihatan ibu dan bayi. Kekurangan nutrien yang tertentu boleh menyebabkan bayi yang dikandung mengalami masalah, antara nutrien yang perlu diambil semasa hamil/mengandung  ialah iodin.


Kenapa Iodin Penting Sewaktu Hamil?


Iodin perlu untuk perkembangan otak dan sistem saraf bayi yang normal ketika dalam kandungan dan keperluan ini berlanjutan hingga usia kanak-kanak 2 atau 3 tahun.


Wanita yang hamil dan bayi memerlukan iodin untuk menghasilkan hormon tiroid. Hormon tiroid akan menyokong pertumbuhan dan perkembangan pada tahap yang normal, hormon tiroid juga membantu mengekalkan tahap metabolisma badan.


Tahukah anda jika kanak-kanak kekurangan iodin boleh menyebabkan paras tiroksin rendah yang akan merencatkan pertumbuhan mental dan fizikal kanak-kanak.


Dah baca...kan kepentingan iodin sewaktu hamil, jadi pastikan bayi dalam kandungan dan kanak-kanak mendapat iodin secukupnya. Iodin tidak disimpan didalam tubuh, ia perlu diambil setiap hari. Antara sumber makanan yang mengandungi iodin ialah makanan laut, susu dan produk tenusu. Anda hamil dan vegetarian? Itu tidak menjadi masalah untuk mendapat sumber iodin dari makanan anda, anda hanya perlu pastikan mengambil susu yang secukupnya untuk menampung keperluan harian anda.


Terdapat kajian yang dijalankan akibat kekurangan iodin semasa mengandung dan ia menyebabkan pelbagai masalah kepada bayi yang baru lahir, antaranya ialah terencat akal, pembesaran terbantut, pekak, bisu dan lemah anggota badan.


Iodin itu apa sebenarnya, fungsi dia untuk apa, penting sangat ke iodin ni sewaktu hamil. Iodin merupakan nutrien penting untuk bagi manusia untuk merangsang proses tumbesaran, perkembangan saraf dan pembentukan sel otak bayi dalam kandungan dan kanak-kanak. Kuantiti yang diperlukan untuk tubuh juga sedikit dan iodin wujud dalam kebanyakan makanan.


Kalau saya makan vitamin Shaklee Set Ibu Mengandung dah ada ke iodin dalam tu?


Untuk makluman semua, dalam Set Ibu Mengandung Shaklee terdapat Vitalea, dimana didalam Vitalea terdapat nutrien Iodin secara ringkasnya ia baik untuk tiroid, membantu tumbesaran fetus, tingkatkan kadar IQ kanak-kanak, membantu ligamen/otot dan kesinambungan tisu-tisu, kekuatan fizikal dan juga mengawal berat badan.


Vitamin Ibu Mengandung


Walaubagaimanapun saya galakkan ibu yang mengandung mengambil set lengkap Vitamin Ibu Mengandung kerana set ini cukup sepanjang anda mengandung, berpantang dan menyusukan bayi.


Vitalea

Multivitamin yang sangat lengkap dengan zat besi. Penting untuk pembinaan sel darah supaya ibu tidak pitam dan anak membesar dengan sihat


B Complex

Lengkap dengan biotin dan asid folik yang sangat perlu untuk pembentukkan sel darah merah yang sihat dan secara langsung membantu anak membesar dengan sihta. Ibu juga akan turut rasa lebih tenang dan mudah mengawal tekanan perasaan.


Vitamin C

Perlu untuk peningkatan sistem imun tubuh. Memandangkan ia adalah vitamin yang larut air, ia mudah musnah apabila kita berpeluh, terdedah dengan matahari dan apabila kita stres. Pengambilan Vitamin C secara konsisten sangat penting.


Ostematrx

Ianya adalah kalsium, magnesium dan lengkap dengan Vitamin D. Tanpa Vitamin D yang mencukupi ia boleh mengganggu penyerapan zat kalsium itu sendiri. Ianya juga bukan hanya dari kalsium karbonat semata-mata dan ini adalah sangat bagus kerana mengurangkan risiko batu karang dan sembelit untuk ibu yang mengandung dan semasa berpantang.

Kalsium bukan hanya untuk gigi tetapi untuk pembinaan sel darah. Sebab itu apabila badan kurang kalsium, ianya akan diambil dari tulang dan ini akan memberi risiko kepada ibu yang melahirkan dan menyusukan bayi, ibu akan kekurangan kepadatan tulang dan akhirnya mendapat risiko osteoperosis iaitu kerapuhan tulang.


Energizing Soy Protein

Protein adalah binaan asas kepada sel. Seluruh tubuh kita terbentuk dari protein. Memang benar protein boleh didapati dari ayam, daging, telur dan sumber kekacang namun sangat sukar kita nak pastikan kita boleh mendapat 9 essential asid amino yang sangat penting tetapi tidak boleh dibuat oleh badan. 


Omega Guard

Asid lemak Omega 3 merupakan struktur bagi kompenen sel-sel pada sistem saraf pusar dan juga nutrien terpenting bagi perkembangan otak yang sihat. DHA pula merupakan asas asid lemak Omega 3 bagi perkembangan otak, sistem saraf dan mata terutamanya kepada bayi

Ketahuilah ibu-ibu yang mengandung dan menyusukan bayi, nutrien yang cukup perlu untuk menyokong kesihatan anda dan bayi anda. Semoga dengan info Kepentingan Iodin Sewaktu Hamil dapat membantu anda untuk menjaga kandungan dan seterusnya dapat melahirkan bayi yang sihat.


Link yang berkaitan 

Testimoni Ibu Mengandung selepas mengambil Set Ibu Mengandung Shaklee


Berminat nak order Set Ibu Mengandung Shaklee, klik Set Ibu Mengandung Shaklee


Saya akan membantu anda cara-cara untuk makan Set Ibu Mengandung agar pelaburan anda untuk kesihatan anda dan bayi menggembirakan anda.








Labels: