Perubahan Badan Ibu Mengandung




Semua dah nampak kan perubahan badan yang berlaku kepada seorang ibu apabila dia mengandung, bagi yang belum berkahwin atau yang baru mengandung anak pertama macam seram je tengok gambar ni, relaks la ya hakikatnya bila anda dah tengok bayi yang anda lahirkan semua perasaan ni akan  hilang tapi sekejap je,  bila dah tengok balik di cermin baru perasan macam-macam nak kena jaga balik, betulkan allignment yang dah banyak lari hehe. 


Saya akan kongsikan beberapa panduan supaya anda semua tak terkejut dengan perubahan badan semasa mengandung dan perkongsian ini juga diharap membantu selepas anda melahirkan bayi, badan anda akan terasa segar, sihat, wajah berseri-seri dan bonusnya kembali ke berat badan yang asal. Yakinlah anda semua sangat istimewa kerana berpeluang mengandung dan melahirkan bayi. Pengalaman ni sangat indah tau. 


Seperti yang kita sedia maklum kehamilan membawa perubahan yang ketara bukan sahaja kepada bentuk fizikal malahan ia turut mempengaruhi emosi seorang wanita. Antara perubahan yang ketara ialah kulit anda. Dengan peningkatan hormon estrogen, progesteron dan regangan pada kulit akibat pembesaran janin menjadikan kulit ibu mengandung mengembang secara maksimum dan memerlukan perawatan tambahan untuk mengatasinya kerana kulit mempunyai daya elastik.  Untuk makluman cabaran terbesar masa ini ialah kulit yang meregang akan menyebabkan perut rasa gatal yang amat. AWAS ya elakkan menggaru dengan bersungguh-sungguh, nak garu boleh tapi lapikkan kuku anda dengan tisu dan hanya layangkan sahaja tempat yang gatal. Kalau tak nanti selepas bersalin boleh menangis tengok rupa perut anda hehe. Terdapat pelbagai produk dipasaran untuk mengurangkan kesan strech mark, di Shaklee kami panggil krim ajaib iaitu Herbal Blend untuk anda sapukan diperut secara perlahan-lahan atau kawasan yang terasa sangat gatal tu.





Kalau nak tahu lebih lanjut tentang krim ajaib ni dan sentiasa laris di pasaran , klik Herbal Blend. Harganya pun tak mahal RM27.50 sahaja. Kalau nak order boleh klik Order Herbal Blend Cream.


Selain perubahan pada kulit, wanita yang mengandung juga mengalami perubahan hormon yang mendadak hingga menyebabkan jerawat berlumba-lumba timbul pada kulit muka dan disekitar kulit badan. Manakala garisan kehamilan berbentuk vertikal pada perut bermula dari pusat hingga ke bawah akan meninggalkan garis gelap yang lebih ketara selepas wanita bersalin. Ibu yang hamil juga akan mengalami hiper pigmentasi yang menyebabkan lapisan kehitaman timbul sekitar permukaan pipi, dahi, hidung dan ketiak, kawasan feminin wanita, peha dan pusat. Kegatalan dan iritasi juga berlaku pada wanita hamil akibat pergeseran kulit selepas berat badan ibu hamil bertambah.

Kawasan sekitar bahagian berlipat seperti bawah payu dara, perut, peha dan bawah lengan merupakan bahagian paling sensitif untuk mengalami simptom ini. Macamana? Nak biarkan sahaja atau nak cantikkan balik luar dan dalam selepas bersalin. Jawapannya ditangan anda, saya boleh cadangkan Set Ibu Mengandung Shaklee dan Set Berpantang Shaklee untuk mengatasi masalah anda.

Set Mengandung Dan Berpantang Shaklee


bagi ibu yang menghadapi payudara bengkak semasa berpantang, saya cadangkan pengambilan Lecithin untuk mengurangkan bengkak payudara dan dalam masa yang sama  peranan Lecithin ialah mengangkut lemak keluar dari badan anda.


Vitamin Untuk Kurus


Anda boleh dapatkan Lecithin dengan klik Order Lecithin



Dan bagi mereka yang mementingkan kecantikkan kulit selepas bersalin, boleh rujuk Vitamin Kecantikan Kulit

Vitamin Cantikkan Kulit


Anda boleh dapatkan Set Kecantikan Kulit Shaklee, dengan klik Order Set Kecantikan Kulit Shaklee


Selepas 44 hari berpantang bagi masyarakat melayu, bermulalah proses untuk memulihkan semula kesihatan diri dan dalaman. Ada juga yang berpantang 100 hari, yang dimaksudkan dengan berpantang 100 hari ialah tempoh berpantang untuk tidak bersama suami, sepanjang tempoh berpantang 44 hari amalan pemakanan bagi ibu yang berpantang perlu dijaga , bagi ibu yang bersalin secara caeserian boleh rujuk Makanan Yang Dielakkan Semasa Berpantang Caeserian. Sebaiknya dalam tempoh berpantang jagalah pemakanan agar badan kita segar, sihat dan ia juga dapat elakkan masalah kemurungan selepas bersalin dan yang paling penting anda dapat menyusukan bayi anda sepenuhnya. Ingat ya badan kita nak pakai lama, janganlah umur belum 35 tahun badan dah lemau, sematkan dalam kepala tagline Kerana Dirimu Begitu Berharga bukan sahaja kepada suami, anak-anak, ibubapa bahkan juga kepada masyarakat sekeliling.


Apa Akan Terjadi Kepada Keinginan Wanita Selepas Bersalin?


Ini juga salah satu taboo atau kerisauan kepada ibu-ibu selepas bersalin iaitu masalah kedinginan atau takut nak "bersama" suami. Takkan nak biarkan suami kesepian lama-lama kut, sebulan, 2 bulan, 3 bulan mungkin suami boleh bersabar, kalau dah lama sangat? Secara logiknya selepas bersalin para ibu mengalami proses kesakitan dan keletihan serta fobia dengan luka bersalin (eposiotomi) atau luka caeserian. Jika proses kelahiran adalah lama dan sukar, wanita mungkin takut untuk mengandung lagi jika "bersama" dengan suami. Perubahan hormon dan kerisauan juga mempengaruhi keinginan seksual wanita selepas bersalin yang akan menyebabkan kekeringan di bahagian sulit. Perubahan ini biasa berlaku dalam tempoh 3 bulan pertama selepas kelahiran. Faktor masa untuk menyesuaikan diri dengan bayi yang baru lahir, mungkin anda kepenatan, kelesuan atau kekurangan nutrisi.


Bagaimana Shaklee Boleh Membantu Masalah Kedinginan?

Vitamin Untuk Kedinginan Seks

Vitamin E Complex

Dan

GLA Complex
Vitamin Untuk Kedingiinan Seks



Kenapa saya cadangkan Shaklee? Bukan semata-mata sebab saya SID Shaklee tapi Shaklee adalah syarikat yang mementingkan kualiti produk yang dihasilkan bersesuaian dengan tagline Sentiasa Selamat, Sentiasa Berfungsi dan Sentiasa Mesra Alam. Anggaplah perubahan badan ibu mengandung ni sesuatu yang sangat istimewa bukannya bebanan untuk anda.


Berminat nak order Vitamin Shaklee, hubungi saya

Email : arnisyazila@gmail.com
Whatsapp : 010-2995619





Labels: